Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی خواندن با اضطراب امتحان در دانشجویان بهداشت حرفه‌ای

(2016) بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی خواندن با اضطراب امتحان در دانشجویان بهداشت حرفه‌ای. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی.

[img] Text
hums-dsme-v2n2p55-fa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (382kB)

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir/

Persian Abstract

چکيده مقدمه و هدف: امتیاز دانش فراشناختی این است که یادگیرنده را قادر می‌سازد تا لحظه به لحظه از فعالیت یادگیری خود و چگونگی پیشرفت کارش آگاه باشد و هم نقاط قوت و ضعف خودش را تشخیص دهد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از افت تحصیلی فراگیرندگان به این دلیل اتفاق می‌افتد که آنان با روش‌های ناکارآمد به استقبال یادگیری می‌روند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی خواندن با اضطراب امتحان دانشجویان هست. روش ها : طرح پژوهش در این مطالعه از نوع همبستگی بنیادی (کانونی) بود. نمونه پژوهش حاضر 39 دانشجوی رشته بهداشت حرفه‌ای بودند که با روش سرشماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای فراشناختی خواندن و پرسشنامه اضطراب امتحان توسط دانشجویان تکمیل گردید. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 20 و روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل کاننی استفاده گردیده است. یافته‌ها: داده‌ها بیانگر این بود که سه مجموعه همبستگی کانونی ابعاد راهبردهای فراشناختی خواندن با ابعاد اضطراب امتحان به ترتیب (رابطه مجموعه اول 57/0، 001/0P<؛ رابطه مجموعه دوم 43/0، 001/0P<؛ و رابطه مجموعه سوم 09/0، 004/0P<) دارای همبستگی معنی‌دار هست. این نتایج نشان می‌دهد دانشجویانی که از راهبردهای فراشناختی استفاده می‌کنند اضطراب امتحان کمتری را تجربه می‌کنند. نتیجه‌گیری: استفاده از راهبردهای فراشناختی به وسیله دانشجویان می‌تواند بر اضطراب امتحان تأثیرگذار بوده و در خیلی از موارد از اضطراب امتحان جلوگیری کرده و موجب پیشرفت و موفقیت تحصیلی گردد.

Title

The relationship between metacognitive reading strategies, test anxiety in students of occupational health

Abstract

Introduction: The previllage of metacognitive knowledge enables the learner's to involve in every moment of their learning activities and the points for which their work progresses and identifies strengths and weaknesses. At the present, the majaroty of academic failures occure on learners because they attempt to learn through inefficient methods. This study aimed to investigate the relationship between test anxieties with metacognitive strategies. Methods: The research design of this study was Canonical Correlation. The sample of this study included 39 health professional students who were selected by census method using Cochran formula. Metacognitive reading strategies and test anxiety questionnaires were completed by students. In this study, data were analyzed by software SPSS 20 and Pearson correlation where canonical analysis was used. Results:The data indicate three sets of canonical correlation dimension, metacognitive reading strategies are significantly correlated with test anxiety (The relationship of the second set 0.57, P<0.001; the relationship of the second set 0.43, P<0.001; and the relationship of the third set 0.09, P<0.004). These results indicate that students who use cognitive learning strategies experience less test anxiety. Conclusion: Using metacognitive strategies by students can be influenced by test anxiety and in many cases they prevent test anxiety leading to the progress and academic success.

Item Type: Article
Keywords: Key words: Metacognitive Strategies, Test Anxiety, Students
Persian Keywords: کلیدواژه‌ها: راهبردهای فراشناختی، اضطراب امتحان، دانشجویان
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/856

Actions (login required)

View Item View Item