Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

عدالت جنسیتی با بی‌عدالتی در نظام آموزشی استان ایلام

(2016) عدالت جنسیتی با بی‌عدالتی در نظام آموزشی استان ایلام. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی.

[img] Text
hums-dsme-v2n2p35-fa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (545kB)

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir/

Persian Abstract

چکيده مقدمه و هدف: مقوله عدالت آموزشی اخیراً در نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ملل مورد توجه قرار گرفته است. کنوانسیون‌ها، معاهده‌ها و اعلامیه‌های زیادی در جهان به منظور تأکید بر این حقوق تبیین و صادر شده است. این موضوع در برنامه توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما نیز از جایگاه قابل‌توجهی برخوردار است. ضرورت تبیین این موضوع در جامعه ما به خصوص در مناطق و استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌ای چون ایلام می‌تواند فرصت اصلاح و تجدیدنظر در برنامه‌های توسعه را فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین عدالت جنسیتی یا بی‌عدالتی در نظام آموزشی ایلام اجرا شد. روش ها: تحقیق حاضر از نوع پژوهش ارزشیابی است. داده‌های مورد نیاز از نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 جمع‌آوری شده و شاخص عدالت جنسیتی در آموزش با استفاده از نتایج تفصیلی استان - شهرستان سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 محاسبه و با شاخص ارائه‌شده توسط یونسکو مورد تحلیل قرار گرفت. نمونه آماری کل استان ایلام (503840 نفر) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS در سطح آمار توصیفی صورت گرفته است. یافته‌ها: تحلیل یافته‌های مربوط به عدالت جنسیتی در آموزش استان ایلام، حکایت از آن دارد که در مجموع عدالت جنسیتی در مقطع ابتدایی (05/1) نزدیک به تحقق هدف است که مشابه با وضعیت کشوری (99/0) هست. در مقاطع راهنمایی (90/0 نسبت به 96/0) و متوسطه (84/0 نسبت به 01/1) شاخص استانی وضعیت نامناسب تری نسبت به شاخص کشوری دارد و بی‌عدالتی به ضرر دختران است. در مقطع پیش‌دانشگاهی (38/1) بی‌عدالتی به ضرر پسران است، در مقطع عالی (99/0) نیز تقریباً شاخص برابری جنسیتی در آموزش محقق شده است. وضعیت این شاخص به تفکیک شهرستان‌های استان گویای این مسئله است که بهترین وضعیت عدالت جنسیتی در آموزش در شهرستان آبدانان دیده می‌شود که با بهبود این شاخص در مقطع پیش‌دانشگاهی به بهترین وضعیت خود می‌رسد. وضعیت شاخص در شهرستان‌های دیگر استان نامطلوب بوده و راه زیادی تا وضعیت مطلوب آن وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به بافت روستایی استان ایلام و اهمیت جنسیت پسر در این فرهنگ، وجود بی‌عدالتی به ضرر دختران در مقاطع راهنمایی و دبیرستان با در نظر گرفتن این که جایگاه تصمیم‌گیری در این دوران درون خانواده است، قابل توجیه بوده، در صورتی که این مسئله با آغاز دوره پیش‌دانشگاهی برعکس می‌شود. در مجموع انتظار می‌رود سیاست‌گذاران امر آموزش و پرورش با ترسیم سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب در رفع محرومیت‌های دختران امروز و زنان فردا بکوشند چرا که ایجاد برابری و آموزش حقوق انسانی به دختران، پسران، والدین و ارتقای مهارت‌های زندگی می‌تواند زمینه را برای ایجاد جامعه‌ای سالم و رو به توسعه و خانواده‌های رو به رشد منطبق بر فرهنگ و باورهای ملی و هماهنگ با شرایط نوین اجتماعی فراهم نماید.

Title

Gender equality or inequality in the educational system of Ilam province

Abstract

Introduction: Educational equality is newly considered in social, political and economic system of the nations. Many conventions, treaties & statements in the world emphasizing these rights have been determined and issued. This issue has been considered in politic, economic and social development plans of Iran. Explaining this issue in undeveloped areas such as Ilam province can provide improvement opportunities in developmental plans. So, this study was done to investigate the issue of equality or inequality in educational system of Ilam as one of the under-developed areas in Iran. Methods: This evaluative research was carried on the base of Ilam population and housing census in 1390. The population of Ilam including 503840 subjects was studied. Gender equality in education was assessed with Gender parity index presented by UNESCO and the international institute for educational planning. data were analyzed using SPSS version 16 through descriptive statistics. Results: Analysis of gender in equality in educational system of Ilam province showed that this index is worse than the country index baseline in junior high school (0.90 to 0.96) and high school (0.84 to 1.01), gender inequality was against girls. In senior high school (1.38) inequality was against boys. Gender equality has been achieved in higher education level (0.99). According to Ilam's counties, Abdanan city had the best gender equality in educational system especially in senior high school. But this index was inappropriate in other cities. There was a large difference in terms of the desired status. Conclusion Given the rural context of Ilam province and the importance of male gender, the inequality against girls during junior high school and high school is justified; because decisions are made inside the family structures in those periods. This status will be reversed in the senior high school. Totally, it is expected that policymakers in education attempt to remove deprivations of the girls, because having equal opportunities ensure them to have a growing healthy society which is based on, a national believes as well as the new social conditions.

Item Type: Article
Keywords: Key words: Gender Equality, Inequality, Education, Development, Ilam Province
Persian Keywords: کلیدواژه‌ها: عدالت جنسیتی، بی‌عدالتی، آموزش، توسعه، استان ایلام
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/854

Actions (login required)

View Item View Item