Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

تأثير آموزش مهارت تصميم‌گيري بر درك از تصميم‌گيري باليني دانشجويان پرستاري

(2015) تأثير آموزش مهارت تصميم‌گيري بر درك از تصميم‌گيري باليني دانشجويان پرستاري. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی.

[img] Text
hums-dsme-v2n1p4-fa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (683kB)

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir/

Persian Abstract

چکيده مقدمه و هدف: هدف از آموزش پرستاری کمک به پرستاران در کسب دانش، مهارت و نگرش است که آن‌ها را قادر به تصمیم‌گیری بالینی می‌سازد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش مهارت تصمیم‌گیری بر درک از تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان پرستاری بود. روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پس‌آزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه درک از تصمیم‌گیری بالینی جنکینز جمع‌آوری و سپس نمره درک از تصمیم‌گیری بالینی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه با استفاده از SPSS 14 و روش‌های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در سه بعد از ابعاد چهارگانه پرسشنامه درک از تصمیم‌گیری بالینی و نمره کل آزمون دارای تفاوت معنی‌داری با گروه شاهد بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیم‌گیری بودند، درک بالاتری از تصمیم‌گیری بالینی داشتند. نتیجه‌گیری: به منظور بهبود تصمیم‌گیری بالینی پرستاران، آموزش مهارت تصمیم‌گیری بالینی می‌تواند بخشی از برنامه آموزش پرستاری باشد.

Title

The effect of decision making skill training on perception of clinical decision making of nursing student

Abstract

Introduction: The aim of education to nursing student is to help them to acquire knowledge, skill and attitudes which they need to overcome on clinical decision making. The purpose of this study was to examine effects of decision making skill training on perception of clinical decision making. Methods: The study was done with two groups pretest-posttest design. A randomly sample of 51 nursing students (5th semester) was obtained that divided into 2 groups as experimental and control group. The data were collected using a demographic questionnaire and and the Clinical Decision Making in Nursing Scale (CDMNS). Experimental group (n=24) was given the decision making skills training in an 8 session. CDM determined and compared in 3 times, pre interventional stage, immediately and 2 month after the intervention. Results: The finding of this study by statistical test based on repeated measurement test, there is significant statistical difference in the mean grade of experimental group’s student's decision making skills, where in control group there isn’t any significant difference. Therefore, the group who obtained the decision making skills training demonstrated better perception of clinical decision-making. Conclusion: The decision making training would be a structured training program for the nursing students in order to improve their clinical decision making.

Item Type: Article
Keywords: Key words: Clinical Decision Making, Nursing Students, Education
Persian Keywords: کلیدواژه‌ها: تصمیم‌گیری بالینی، دانشجویان پرستاری، آموزش
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/843

Actions (login required)

View Item View Item