Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

نقش ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان بر سبک یادگیری آنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس

(2014) نقش ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان بر سبک یادگیری آنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی.

[img] Text
hums-dsme-v1n2p59-fa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (334kB)

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir/

Persian Abstract

چکیده مقدمه و هدف: سبک یادگیری، شاخص عملکرد هر فرد در پردازش و دریافت اطلاعات برای یادگیری است. ویژگی شخصیتی از جمله عوامل مؤثر بر سبک یادگیری است و آگاهی از ویژگی‌های شخصیتی، برای مقابله مؤثر با مشکلات زندگی مفید و سودمند است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان با سبک یادگیری آنان، که در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس انجام شده است. روش ها: روش پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس بوده است که با استناد به جدول مورگان 300 نفر به عنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد پنج عاملی شخصیت (NEO.FFI) و پرسشنامه سبک یادگیری کلب استفاده شده است که پایایی و روایی ابزار در حد مطلوب گزارش شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین مؤلفه‌های ویژگی‌های شخصیتی (برونگرایی، اشتیاق به تجارب تازه و توافق پذیری) با سبک یادگیری دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد اما در دو مؤلفه روان رنجوری و وظیفه‌شناسی رابطه معناداری وجود ندارد. علاوه بر این، بعد برونگرایی با سبک یادگیری همگرا رابطه منفی و معنی‌دار (48/0 -= β، 000/0P=) و بعد اشتیاق به تجارب تازه رابطه مثبت و معنی‌دار (29/0 -= β، 01/0(P= با سبک یادگیری همگرا و همچنین رابطه مثبت و معناداری (37/0 = β، 001/0(P= با سبک یادگیری واگرا و بعد توافق پذیری رابطه منفی و معناداری (27/0 -= β، 02/0(P= با سبک یادگیری واگرا دارد. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین مؤلفه‌های ویژگی‌های شخصیتی (برونگرایی، اشتیاق به تجارب تازه و توافق پذیری) با سبک یادگیری دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.

Title

The Role of students personality traits on students learning style in University of Medical Sciences

Abstract

Introduction: Learning style is performance indicators for each individual in the process of receiving information for learning. Personality traits are the factors affecting learning styles and Knowledge of personality is helpful to effectively tackle the problems of life. The purpose of this study was to investigate the relationship between personality traits and and kolb learning style that among Bandar Abbas University of Medical Sciences was conducted. Methods: Research method was correlation, and statistical population included and 300 students participated in this study Participants were asked to complete the five factor personality questionnaire (NEO-FFI) and kolb leaning style questionnaireThe reliability and validity of the scales were reported optimal. In order to test study hypothesis multiple regression analysis and MANOVA were used. Results: The results showed that there were significant relationships among the components of personality traits (extraversion, agreeableness desire for new experiences) and their lerning style. But there was no significant relationship between neuroticism and duti fulness. In addition, there is the significant negative correlation between extraversion and converging learning style (P=0.00, β=-0.48) and the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style (P=0.01, β=-0.29). There is the significant negative correlation between agreement and divergent learning style (P=0.02, β=-0.27) and the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style (P=0.001, β=-0.37). Conclusion: The results showed that there were significant relationships among the components of personality traits and their lerning style. But there was no significant relationship between neuroticism and duti fulness. In addition, there is the significant negative correlation between extraversion and converging learning style. And the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style. There is the significant negative correlation between agreement and divergent learning style. And the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style.

Item Type: Article
Keywords: Key words: Neuroticism, Extroversion, Openness to Experience, Agreeableness, Conscientiousness, Kolb Learning Style.
Persian Keywords: کلیدواژه‌ها: روان رنجوری، برونگرایی، گشودگی نسبت به تجربه، وظیفه‌شناسی، توافق پذیری، سبک یادگیری کلب
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/839

Actions (login required)

View Item View Item