Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

گزارش کاربرد آموزش‌نامه بر آموزش بالینی دانشجویان فیزیوتراپی

(2015) گزارش کاربرد آموزش‌نامه بر آموزش بالینی دانشجویان فیزیوتراپی. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی.

[img] Text
hums-dsme-v1n2p51-fa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (239kB)

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir/

Persian Abstract

چکيده مقدمه و هدف: آموزش بالینی از مهمترین قسمت‌های آموزش در علوم پزشکی می‌باشد که دانشجو ضمن آموزش مهارتهای عملی جدید، به بکارگیری این مهارتها در بالین بیمار می‌پردازد. آموزش نامه به عنوان یکی از ابزارهای ارزشیابی می‌تواند سبب ارتقا سطح آموزش بالینی، ارزشیابی و برنامه‌ریزی آموزشی گردد. با توجه به عدم وجود مطالعه‌ای در خصوص استفاده از آموزش نامه در آموزش بالینی دانشجویان فیزیوتراپی در سطح کشور و نقایص مطالعات موجود در این زمینه در سایر رشته‌ها، این مطالعه با تأکید بر محتوای آموزش نامه طراحی و اجرا گردید. روش ها: در این مطالعه مقدماتی 24 نفر دانشجوی فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی در ترم هفتم که تجربه گذراندن واحد کار آموزی به روش رایج را در ترم گذشته داشتند، به روش نمونه در دسترس در چهار مرکز کارآموزی دانشکده توانبخشی تبریز تحت آموزش بالینی به روش آموزش نامه قرار گرفتند نحوه تخصیص این دانشجویان در 4 مرکز کارآموزی به صورت تصادفی انجام شد و نتایج به صورت نظرسنجی از دانشجویان در زمینه‌های مختلف توسط پرسشنامه کتبی که روایی و پایایی آن مورد ارزیابی قرار گرفته بود، بررسی شد. یافته‌ها: در این مطالعه مقدماتی نتایج پرسشنامه‌ها بعد از مداخله موردنظر به صورت توصیفی بررسی شد. از بین 23 پرسش بررسی شده در پرسشنامه بیشترین رضایتمندی از کاربرد آموزش‌ نامه در آموزش بالینی در مورد آموزش نحوه پرونده نویسی، مستند سازی تجارب و امکان مقایسه آنها در طول ترم‌های مختلف، بهبود روحیه خود ارزیابی و ثبت نظام‌مند فعالیتهای آموزشی بود. نتیجه‌گیری: استفاده از آموزش نامه در کارآموزی در عرصه دانشجویان فیزیوتراپی می‌تواند ابزاری مأثر در ارتقا کیفی آموزش بالینی باشد.

Title

Using Log Book in Clinical Education of Physiotherapy Students

Abstract

Introduction: Clinical education plays an important role in medical education, in which students learn new skills and obtain knowledge of their usage in patients. Log book, as an evaluation tool, can be used to improve the clinical education levels as well as educational planning and evaluation process. Since there is no study about the usage of log book in clinical education of physiotherapy students in Iran, and due to the incomplete studies on log book usage in other disciplines, our study aimed at using log book in clinical education of physiotherapy students with the emphasis on the content of log book. Methods: Twenty four undergraduate semester 7 physiotherapy students, who have already experienced the routine clinical education, were selected using convenience sampling. The students were allocated randomly into 4 clinical education centers affiliated with the Faculty of Rehabilitation. They were educated and evaluated for the whole semester by using log book. A valid and reliable written questioner in different educational domain was used for analysis. Results: In this preliminary study, our finding following the intervention (log book) demonstrated descriptively. The study results showed that among 23 analyzed educational items, the students’ most satisfactions by using log book obtained from the education of physiotherapy recording manner, documentation of experience and their possible comparison in different semesters, improvement of self-evaluation spirit, and systematic recording of educational tasks. Conclusion: Log book in clinical education of physiotherapy students can be used as an effective tool in improvement of the quality of clinical education.

Item Type: Article
Keywords: Key words: Log Book, Physiotherapy Students, Clinical Education
Persian Keywords: کلیدواژه‌ها: آموزش نامه، دانشجویان فیزیوتراپی، کارآموزی در عرصه
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/838

Actions (login required)

View Item View Item