Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

عوامل استرس‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون

(2014) عوامل استرس‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی.

[img] Text
hums-dsme-v1n2p27-fa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (218kB)

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir/

Persian Abstract

چکیده مقدمه و هدف: ارزشیابی برنامه آموزشی، تعیین عوامل مخل آن و تعدیل آن‌ها برای تسهیل یادگیری از اصول اخلاقی آموزش است. تنش آموزش بالینی یکی از این عوامل مخل است. لذا، بررسی فوق باهدف تعیین عوامل استرس‌زای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون انجام گرفت. روش ها: این مطالعه، یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که جامعه پژوهش آن دانشجویان واجد شرایط امتحان جامع در سه سال متوالی بودند. تمام دانشجویان شرکت‌کننده در جلسه آزمون جامع تئوری هر سال که به پرسشنامه پاسخ کامل دادند (190 نفر) نمونه پژوهش را تشکیل دادند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته؛ شامل دو بخش متغیرهای فردی و 36 سوال پیرامون عوامل استرس‌زای آموزش بالینی در 6 حیطه بر اساس مقیاس پنج رتبه‌ای لیکرت بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 20 و به صورت توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره تنش بالینی دانشجویان 62/± 82/2 از 5 بود. حیطهی محیط آموزشی)78/±66/3) استرس‌زاترین حیطه و عدم همکاری کارکنان با دانشجو و تفاوت در دستورات مراقبتی (26/1±1/4) استرس‌زاترین فاکتور آموزش بالینی از نظر دانشجویان مامایی بود. حیطهی ارتباطات بین فردی با سه حیطهی احساس‌های ناخوشایند، برنامه‌ریزی آموزشی و تجارب تحقیرآمیز همبستگی مثبت نشان داد. نتیجه‌گیری: توجه به مجموع پرتنش‌ترین فاکتورهای آموزش بالینی نشان می‌دهد که در بطن همگی آن‌ها مشکل فقدان حمایت مربی نهفته است. چون مربی در زمان خاص حضور ندارد، کارکنان اوامر خود را به دانشجو ارائه می‌دهد. چون می‌خواهیم فرصت آموزشی را از دست ندهیم، حجم کاری دانشجو افزایش‌یافته و دانشجو مجبور به انجام برخی اقدامات بدون نظارت کامل است که ترس از اشتباه و ترس از سرزنش را به دنبال خواهد داشت و مجموع این عوامل به علاوه تذکرات مربی، احساس ارتباط نامناسب بین مربی و دانشجو را ایجاد می‌کند.

Title

Clinical education stressors from the view point of Midwifery Students of Islamic Azad University, Kazerun Branch

Abstract

Introduction: Evaluation of educational program, identification and adjustment of its detrimental factors to facilitate learning are among ethics of education. Clinical education stress is one of the detrimental factors. Therefore, this study aimed to determine clinical education stressors from the view point of midwifery students of Islamic Azad University, Kazerun branch. Methods: This study was a descriptive - cross-sectional study. All qualified midwifery students to comprehensive exam in three consecutive years formed study population. All students participating in the comprehensive test session that completed the questionnaires (190) formed the study samples. Data were gathered by a researcher made questionnaire containing two parts of individual variables and 36 questions about stressor factors of clinical education in 6 areas based on five-point Likert scale. SPSS 20 as frequency distribution, mean, standard deviation and correlation were used for data analysis. Results: Clinical stresses mean score of students was 2.82±0.62 out of 5. In view of students, the most important stressor area was educational environment (3.66±0.78) and the most important stressor factor was lack of cooperation of staff and services staff with students and differences in health care directives (4.1±1.26). The area of interpersonal relationships showed positive correlation with the three domains of unpleasant feelings, educational planning and humiliating experience. Conclusion: Considering all of the most stressor factors of clinical education indicate that at the heart of all of them lies the lack of training support. Because trainer is not present at a particular time, the personnel transfer their offers to student. There is an increased workload of students and they have to do some works without complete supervision because we want not lose educational opportunities. This will lead to fear of mistakes and fear of being blamed. These factors together as well as the trainer notifications lead to feeling of improper relationship between trainer and student.

Item Type: Article
Keywords: Key words: Stress, Clinical Education, Midwifery Students.
Persian Keywords: کلیدواژه‌ها: تنش، آموزش بالینی، دانشجویان مامایی
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/835

Actions (login required)

View Item View Item