Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

همبستگی تفکر انتقادی با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

(2014) همبستگی تفکر انتقادی با ویژگی های شخصیتی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله راهبردهاي توسعه در آموزش پزشكي.

[img] Text
hums-dsme-v1n1p11-fa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (848kB)

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir/

Persian Abstract

چکيده مقدمه: تفکر انتقادی ترکیبی از توانایی های شناختی و حالات شخصیتی می باشد. بنابراین با توجه به اهمیت شخصیت در تفکر انتقادی، این مطالعه با هدف تعیین همبستگی ویژگی های شخصیتی با مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری انجام شد. روش کار: اين مطالعه همبستگي با تعداد 165 نفر از دانشجويان كارشناسي پيوسته پرستاري دانشگاه علوم پزشكي اصفهان بر اساس نمونه گيري خوشه ای انجام شد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافيك، آزمون مهارتهای تفکرانتقادی فرم ب و پرسشنامه ی مقیاس شخصیتی آیزنک (EPQ_R) بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و در سطح آمار توصیفی از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته¬ها: همبستگی معنی داری بین میانگین نمره تفکر انتقادی و نمره برون گرایی- درون گرایی وجود ندارد و بین میانگین کلی امتیازات تفکر انتقادی با میانگین کل نمره ی شخصیت همبستگی معنی داری وجود ندارد. نتيجه گيری: تفکر انتقادی دانشجویان در حد رضایت بخشی نبود. هم چنین بین ویژگی شخصیتی با تفکر انتقادی همبستگی وجود نداشت. بنابراین با توجه به یافته ها، آموزش تفکر انتقادی بایستی بدون در نظر گرفتن ویژگی های شخصیتی دانشجویان، برای همه آنها انجام پذیرد.

Title

Correlation between personality traits of critical thinking in nursing students of Isfahan University of Medical Sciences

Abstract

ABSTRACT Introduction: Critical thinking is a combination of cognitive ability and personality states. Thus, in this regard to the importance of character in critical thinking, this study aimed to determine the correlation between personality traits with the critical thinking skills of nursing students was conducted. Methods: This correlational study was conducted on 165 nursing students of Isfahan University of Medical Sciences based on cluster sampling. The data gathering tool was a questionnaire consisted of three parts: demographic characteristics, critical thinking skills test (Form B) and Eysenck Personality Questionnaire scales (EPQ_R). To analyze the data used SPSS version 16 and descriptive statistics, frequency distribution, mean, standard deviation and Pearson correlation test in inferential statistics. Results: There is no significant correlation between the mean score of critical thinking, and extroversion-introversion.There is no significant correlation between total mean scores of critical thinking with total mean scores of critical thinking of personality. Conclusion: Critical thinking of students was not satisfactory. Also, there was no correlation between personality traits with critical thinking. Thus, according to the findings, teaching critical thinking should be done for all types of personality traits.

Item Type: Article
Keywords: Keywords: critical thinking skills, personality traits, nursing students
Persian Keywords: کلیدواژه‌ها: مهارت های تفكر انتقادي، ویژگی های شخصیتی، دانشجويان پرستاري.
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/816

Actions (login required)

View Item View Item