Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

وضعیت مدیریت بهداشت محیط و ایمنی در شناورهای دریایی مسیر قشم- بندرعباس

(2016) وضعیت مدیریت بهداشت محیط و ایمنی در شناورهای دریایی مسیر قشم- بندرعباس. Journal of Preventive Medicine.

[img]
Preview
Text
hums-jpm-v3n2p0-en.pdf

Download (155kB) | Preview

Official URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-175-en.html

Persian Abstract

مقدمه: شناورهای دریایی یک مکان عمومی هستند که علاوه بر استانداردهای بهداشت محیطی، به دلیل شناور بودن در دریا، نیاز به رعایت موارد و موازین ایمنی نیز دارند. جزیره قشم منطقه ای آزاد و تجاری می باشد، این مسئله باعث  شده است که مسیر قشم به بندرعباس و برعکس یکی از مسیرهای پرتردد دریایی هرمزگان به شمار رود. با توجه به وجود تعدد زیاد مسافرت و اهمیت رعایت موازین بهداشت محیطی در سلامت مسافران و همچنین، سوابق مرتبط با حوادث منجر به مرگ مسافران در این مسیر، این مطالعه با  هدف بررسی شاخص های بهداشت محیطی مرتبط با سلامت خدمه و مسافران و همچنین ارزیابی سطح رعایت موازین ایمنی شناورهای حمل مسافر در مسیر بندرعباس- قشم طراحی و به اجرا درآمد. روش ها:  در این مطالعه مقطعی، به منظور ارزیابی وضعیت بهداشت محیطی و ایمنی 31 شناور مسیر قشم- بندرعباس، از پرسشنامه خود ساخته استفاده شد. این پرسشنامه 4 قسمتی و 59 سوالی بود و در برگیرنده مشخصات شناور (8 سوال)، مشخصات خدمه و ناخدا (4 سوال)، شاخص های بهداشتی محیطی(37 سوال) و 22 سوال در مورد ایمنی شناورها بود. جهت تکمیل پرسشنامه ها، پس از کسب مجوز، در ابتدا با ناخدا و خدمه مصاحبه به عمل آمد سپس از طریق بازدید حضوری چک لیست تکمیل گردید. در نهایت داده های کسب شده از چک لیست به نرم افزار SPSS وارد گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین سنی متصدیان 39 سال، میانگین تعداد خدمه 8 نفر، حداکثر ناخدا ها دارای مدرک تحصیلی دیپلم بودند. کف همه ی شناور ها قابل شستشو بود و 83.8 از آنها بطور روزانه کف شناور را مورد شستشو قرار می گرفت. 93.5 از شناور ها دارای سرویس بهداشتی قابل استفاده بودند. شستشوی سرویس های بهداشتی در 74 از موارد بصورت روزانه و مابقی بصورت یک یا دو بار در هفته انجام می شد. شاخص های ایمنی شناورها در اغلب موارد، تامین گردیده بود، تنها در دو مورد وجود سیستم ارتباطی و بازرسی چراغ های گردان شناور میزان تامین استاندارد به ترتیب (3/90 و 8/96 درصد ) بود. در دو مورد تحویل جلیقه در بدو ورود و الزام استفاده از جلیقه رعایت استاندارد صفر درصد بود. نتیجه‌گیری: در یک ارزیابی کلی، وضعیت ایمنی شناورهای مورد مطالعه کاملا مطلوب برآورد گردید. از آنجا که ارتباط معنا داری بین تحصیلات ناخدا، سن ناخدا و تعداد خدمه با کیفیت بهداشت محیطی شناور وجود ندارد، لذا توصیه می شود به منظور ارتقای سطح بهداشت محیطی شناورها، شاخص های بهداشت محیطی از قبیل نوع و تعداد سرویسهای بهداشتی، نوع و تعداد و حجم بهینه ظروف نگهداری پسماند، سیستم تصفیه فاضلاب شناور و مواردی این چنینی مورد تجدید نظر و بهبود قرار گیرند.

Title

Environmental health and safety parameters status in marine vessels; Qshm-Bandar Abbas route

Abstract

Introduction: Marine vessels are a kind of public transport system which should meet the standards of environmental health; and because of floating in the sea, they need to adhere to the safety standards as well. Qeshm Island is a free trade zone, and for this reason, the Qeshm to Bandar Abbas, is one of the maritime traffic routes in Hormozgan. Due to the large number of travel and given the importance of passenger's health, as well as the records related to the accidents leading to the death on this route, this study conducted to evaluate the indicators related to environmental health and safety of marine vessels in Qeshm-Bandar Abbas route. Methods: In this cross-sectional study to assess the environmental health and safetyof 31 float vessels in Bandar Abbas-Qshm route, a self-made questionnaire was used. The questionnaire was classified in 4 parts and contaied 59 questions; 8 questions about vessel profile, 4 questions for the crew and the captain profile, 37 questions for environmental health and 22 questions for vessel safety assessment. In order to complete the questionnaires, after obtaining a license, the captain and crew were interviewed at the beginning and the questionnaire was completed through observation. The data obtained from the questionnaires entered to SPSS software and analyzed. Results: The average number of crew was 8 and the mean of perators age was 39 years. Most captains had a high school diploma. All vessels floor was washable and in 83.8 of cases they were washed daily. In 93.5 of cases suitablbe toilets were available. In 74 of cases, the daily cleaning of bathrooms was performed and the rest cleaned the bathrooms once or twice a week. In the most cases, the standards of marine safety had been respected. In two cases, communication systems and Revolving lights standards had been met respectively 90.3 and 96.8 percent. In two cases, life jacket delivery standard had not been respected at all. Conclusion: Overally, the safety level of vessels was estimated as favorable. Since there is no relationship between captain education, captain age, and the number of crew and vessel environmental health quality, to improve the environmental health level of the vessels, the sanitary equipment such as the type and number of bathrooms, waste storage containers, and sewage treatment systems should be improved.

Item Type: Article
Keywords: Vessel, Environmental Health, Safety, Bandar Abbas, Qeshm
Persian Keywords: شناور, بهداشت محیط, ایمنی, بندرعباس,قشم
Subjects: environmental health
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Preventive Medicine
Depositing User: مجله طب پیشگیری
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/802

Actions (login required)

View Item View Item