Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی شیوع اختلالات روانی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن در دانش آموزان مقطع دبیرستانی شهرستان بشاگرد درسال 93-1392

(2015) بررسی شیوع اختلالات روانی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن در دانش آموزان مقطع دبیرستانی شهرستان بشاگرد درسال 93-1392. Journal of Preventive Medicine.

[img]
Preview
Text
hums-jpm-v2n3p40-en.pdf

Download (306kB) | Preview

Official URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-88-en.html

Persian Abstract

مقدمه :  اختلالات رفتاری، اختلالات شایع و ناتوان کننده ای هستند که برای همه افراد جامعه از جمله کودکان و نوجوانان مشکلات بسیاری را ایجاد می کند . پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات روانی و عوامل اجتماعی-دموگرافیک مرتبط با آن در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بشاگرد انجام شده است. روش کار:  این مطالعه بصورت توصیفی-  تحلیلی از نوع مقطعی انجام شد. جامعه مورد بررسی شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستانی شهرستان بشاگرد بود. در مجموع 313 نفر وارد مطالعه گردید که به روش ترکیبی از  تصادفی خوشه ای، طبقه ای و ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه تصحیح شده SCL-90  بوده که روایی و پایایی آن قبل از اجرا بررسی و تعیین گردید. پرسشنامه  درحضور یک نفر کارشناس روانشناس که بدین منظور آموزش دیده توزیع و پس از توضیحات لازم توسط دانش آموزان تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS16  و برای توصیف داده ها از آمار های توصیفی وبرای تحلیل داده ها از آمار استنباطی مانند  آزمون کای ، t-test ، آنالیز واریانس استفاده گردید. نتایج: در این مطالعه در مجموع 313نفر دانش آموزان دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت. دامنه سنی شرکت کننده گان 21-14 سال و میانگین سنی آنان 16.33 سال با انحراف معیار 1.26 سال بود . شیوع کلی اختلالات روانی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستانی شهرستان بشاگرد 11/51 درصد بوده که در جنس دختر این میزان به 24/85 درصد بود و نسبت به جنس پسر اختلاف معنادار آماری نشان داد. اختلال پارانوئید شایع ترین اختلال و ترس مرضی کم ترین میزان شیوع اختلافات روان شناختی (6/0 درصد ) در میان دانش آموزان دبیرستانی بشاگرد بود. رابطه شیوع اختلالات روان شناختی با جنسیت در اکثر اختلالات بجز ترس مرضی (151/0 p= ) و روان پریشی (087/0. p=) مشاهده گردید. عامل پایه تحصیلی  در شیوع اختلال حساسیت فردی  ، افسردگی و پارانوئید ارتباط معنادار آماری داشته است .همچنین موقعیت جغرافیایی دانش آموز (محل سکونت ) در شیوع اختلال وسواس، پرخاشگری و روان پریشی ارتباط معنادار داشته است. (05/0 p < ) هیچ کدام از اختلالات روان شناختی مورد بررسی با عواملی مانند شغل پدر ، شغل مادر ، تحصیلات پدر ، تحصیلات مادر ، تعداد فرزندان در خانواده و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط معنادار نداشت ( 05/0< p ) نتیجه گیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در شهرستان بشاگرد در مقایسه با سایر پژوهش های انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در حد متوسط قرار دارد. با این وجود، لزوم سیاست گذاری سلامت روان در مقطع نوجوانی برای کاهش بار آسیب در آینده و ارا ئه راهکارهای برون رفت از این مسأله به قوت خود باقی است

Title

Prevalence of psychological disorders and its social determinants among high school students in Bashagard, Iran, 2014

Abstract

Introduction: Psychiatric disorders are prevalent and debilitating to all individuals, including children and adolescents. The aim of this study was to determine the prevalence of psychiatric disorders and their socio-demographic factors among high school students in the Bashagard district, Iran, in 2014. Methods: A descriptive-analytical design (cross-sectional study) was conducted to investigate 313 high school students who were selected through a multi-stage cluster, stratified and simple sampling method. Data collection was performed suing the SCL-90 and the data were analyzed using descriptive and analytical statistics such as frequency, percentage, chi-square and t-test.  Results: A total of 313 students with mean age of 16.33±1.26 years were assessed. The finding showed that the prevalence of psychiatric disorders in the total sample was 51.11, and in girl 85.24, and in boy 17.1, respectively. The most common disorder, paranoid disorder and the lowest incidence was phobic anxiety among high school students. Most psychological disorders was significantly related to gender except in the phobic disorders and psychosis. Educational level of students had significant relationships with interpersonal sensitivity, depression and paranoid disorders. Geographical status of students had significant relationships with prevalence of obsessive-compulsive disorder, aggression, and psychosis. None of the psychiatric disorders was not significant with factors such as father’s occupation, mother's occupation, father's education, mother's education, family size and family economic status. (0.05 <p)< p=""> </p)<> Conclusion: Findings of this study showed that the prevalence of psychological disorders in the Bashagard compared to other research conducted within and outside the country are moderate. However, the need for policies to reduce the burden of mental health in adolescence stage in the future, and providing ways out of this problem remains

Item Type: Article
Keywords: Psychological disorders, Social determinants, High school students, Bashagard, Iran
Persian Keywords: اختلالات روانی, عوامل اجتماعی, دانش دبیرستانی, بشاگرد, ایران
Subjects: social sciences
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Preventive Medicine
Depositing User: مجله طب پیشگیری
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/776

Actions (login required)

View Item View Item