Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی اثربخشی مداخله آموزشی بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت دانش‌آموزان دبیرستانی شهر کرج

(2015) بررسی اثربخشی مداخله آموزشی بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت دانش‌آموزان دبیرستانی شهر کرج. Journal of Preventive Medicine.

[img]
Preview
Text
hums-jpm-v2n1p62-en.pdf

Download (310kB) | Preview

Official URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-71-en.html

Persian Abstract

مقدمه: نوجوانی دوره مهم و حیاتی است که با تغییرات جسمی، عاطفی و تکاملی همراه بوده و انسان را برای ورود به بزرگسالی آماده می‌کند. بدیهی است روند این تغییرات نقش به سزایی در رفتارهای بهداشتی دوران بزرگسالی دارد. لذا تشویق نوجوانان برای ایجاد رفتارهای سالم از اولویت‌های بهداشت عمومی جامعه است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در دانش‌آموزان دبیرستانی شهر کرج بود. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی است که در 400 دانش‌آموز دبیرستانی شهر کرج که به صورت تصادفی و به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شدند، انجام شد. مداخله آموزشی به روش سخنرانی و پرسش و پاسخ انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت جمع‌آوری شد و با استفاده از برنامه SPSS 19 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش میانگین نمره برخی از ابعاد رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت، شامل مسئولیت سلامت، فعالیت فیزیکی، تغذیه، روابط بین فردی گردید (0001/0P<)، اما رشد معنوی و مدیریت استرس تغییر معنی‌داری نداشت (05/0P>). هیچ تغییر معنی‌داری در ابعاد رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در گروه شاهد مشاهده نگردید (05/0P>). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی می‌تواند موجب افزایش رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت شود. لذا پیشنهاد می‌شود جهت ارتقاء سلامت دانش‌آموزان از این نوع مداخلات آموزشی استفاده شود.

Title

Effect of educational intervention on health-promoting behaviors of high school students in Karaj city

Abstract

Introduction: Adolescence is a critical period with changes in the physical, emotional and developmental traits which is considered as a preparation phase for adulthood. The trend of these changes will determine the health behavior of adults. Therefore, motivation of teenagers to perform healthy behaviors is a priority of community public health. The aim of this study was to evaluate the effect of the educational intervention on health promoting behaviors of high school students in the Karaj city. Methods: This experimental study was performed on 400 high school students in the Karaj city. Participants were randomly selected by multi-stage sampling method. Educational intervention was performed using lecture and question and answer method. Data were collected using the demographic and health promoting behaviors (HPLP) questionnaires and analyzed by SPSS 19. Results: Performing educational intervention increased the mean score of some health promoting behavior dimensions including responsibility for health ,physical activity, nutrition, interpersonal relationships (P0.05). No significant changes were observed in the dimensions of health promoting behaviors in the control group (P>0.05) Conclusion: The findings indicated that educational intervention could improve health-promoting behaviors of the studied population. Therefore it is necessary to design and implement such educational program for promoting healthy behaviors of students.

Item Type: Article
Keywords: Educational Intervention, Health Promoting Behaviors, Students, Karaj
Persian Keywords: مداخله‌ آموزشی, رفتارهای ارتقاءدهنده‌ سلامت, دانش‌آموزان, کرج
Subjects: health Education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Preventive Medicine
Depositing User: مجله طب پیشگیری
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/763

Actions (login required)

View Item View Item