Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی خودسنجی رعایت اخلاق حرفه‌ای در بین اساتید بالینی دانشکده پزشکی شیراز

(2012) بررسی خودسنجی رعایت اخلاق حرفه‌ای در بین اساتید بالینی دانشکده پزشکی شیراز. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v16n5p387-en.pdf

Download (207kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-469-en.html

Persian Abstract

مقدمه: حرفه‌گرایی یکی از مطرح‌ترین عناوین در اخلاق پزشکی است که در این میان آموزش‌دهندگان یا اساتید نقش به سزایی در آموزش و سنجش آن ایفا می‌کنند. هدف از طراحی این مطالعه بررسی و سنجش اخلاق حرفه‌‌ای در اساتید دانشکده پزشکی به روش خودسنجی می باشد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی می باشد. جمعیت مورد مطالعه شامل 122 نفر از اساتید دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌باشد که به طور تصادفی انتخاب شده‌اند. به منظور بررسی و مقایسه نظرات خودسنجی اساتید در گروههای آموزشی داخلی، جراحی، کودکان، زنان، پوست و روانپزشکی، پرسشنامه ای اقتباس شده از نمونه خارجی پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه‌ها توسط آنها به روش خودسنجی تکمیل گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری، به کمک نرم‌افزار آماری SPSS 13 و با استفاده از شاخص‌های توصیفی و آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: یافته‌ها نشان داد که به طور کلی اساتید بخش‌های مختلف توانمندی خود را در زمینه حرفه‌گرایی 4/79 در حد عالی و 4/20 در حد قابل قبول و 2/0 در حد غیر قابل قبول ارزیابی نمودند. اساتید مورد پژوهش در بخشهای مختلف، توانمندی خود را در حیطه‌های قابلیت اطمینان و اعتماد، احساس مسئولیت در برابر بیمار و احساس مسئولیت در برابر دانشجویان، احترام به دیگران، همکاری و تشریک مساعی با همکاران و دانشجویان؛ عالی و در حیطه های قوه ابتکار و ابداع در ارائه درمان و مهارت های سازماندهی و مدیریتی غیر قابل قبول ارزیابی نمودند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش توجه به حرفه‌گرایی در گروههای مختلف آموزشی مشهود می‌باشد. هر چند در برخی از حیطه‌ها مانند مهارت رهبری، همکاری و تشریک مساعی و مهارتهای سازمانی و مدیریتی، مداخلات آموزشی و فرهنگی موثر لازم است.

Title

Professionalism among clinical faculty in Shiraz medical school by self sssessment

Abstract

Introduction: Professionalism is one of the most important issues in medical ethics which trainers have a very effective role in training and assessing it. This study was performed to evaluate professionalism in academic staff by self-assessment in Shiraz University of Medical Sciences (SUMS). Methods: In this descriptive and cross sectional study, 122 clinical faculties of Shiraz University of Medical Sciences were selected randomly. A translated version of a standard questionnaire was administered to participants after its validity and reliability checking. A variety of faculty staff from different educational wards completed the questionnaire in a self-assessment way. The data were analyzed using descriptive statistics and chi-square test. Results: The results show that in general, 79.4 of the participants evaluated their ability of professionalism in a high excellent level, 20.4 in an acceptable level and 0.2 in an unacceptable level. They evaluated their ability in reliability and confidence, responsibility toward patients and students, respect to others, cooperation and collaboration with colleagues and students in a high level. They reported their ability in creativity and innovation in treatment management and organization skills in an unacceptable level. There wasn't any significant statistical difference in different groups of faculties. Conclusion: Attention to professionalism is obvious between different educational groups. It seems that, cultural and educational intervention in a number of domains such as leadership skill, cooperation and collaboration, management and organization skills is necessary.

Item Type: Article
Keywords: Faculty – Professionalism - Medical Ethics – Self -Assessment
Persian Keywords: دانشکده - حرفه‌گرایی - اخلاق پزشکی - خودسنجی
Subjects: general
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/734

Actions (login required)

View Item View Item