Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی سبک رهبری مدیران گروههای آموزشی دانشکده پزشکی شیراز و ارتباط آن با تعهد سازمانی

(2012) بررسی سبک رهبری مدیران گروههای آموزشی دانشکده پزشکی شیراز و ارتباط آن با تعهد سازمانی. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v16n3p233-en.pdf

Download (190kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-38-en.html

Persian Abstract

مقدمه: شناسایی سبک رفتار مدیران و رابطه آن با تعهد سازمانی کارکنان، نگرش‌های شغلی کارکنان و میزان رضایت آنها یکی از مباحث مورد توجه مدیریت در چند دهه گذشته است. هدف این پژوهش بررسی سبک رهبری مدیران گروههای آموزشی و ارتباط آن با تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی می‌باشد. روش کار: نمونه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی شیراز بود. برای سنجش سبک رهبری مدیران از پرسشنامه رهبری چند عاملی که به وسیله برنارد در سال 1985 ساخته شد، استفاده گردید. همچنین به منظور سنجش میزان تعهد سازمانی از مقیاس تعهد سازمانی که توسط پورتر، مائودی و استیرز در سال 1974 ساخته شده استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های آماری همبستگی، t و آنالیز واریانس و رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین گروههای آموزشی و میزان استفاده از سبک رهبری تفاوت معنی‌دار بود بطوری که گروههای علوم پایه نسبت به گروههای بالینی از هر دو سبک رهبری تحولی و تعاملی بیشتر استفاده می‌کردند. میزان تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی بیشتر در حد متوسط بود. از بین ابعاد وارد شده بعد فرمند از بین ابعاد سبک رهبری تحول آفرین و بعد پاداش مشروط از بین ابعاد سبک رهبری تعامل گرا بیشترین میزان تبیین را برای متغیر وابسته یعنی تعهد سازمانی داشته است. زنان نسبت به مردان دارای تعهد سازمانی بیشتری بودند (P<0/05)نتیجه گیری : به نظر می رسد مدیران علوم پایه موفقیت بیشتری در استفاده از هر دو سبک رهبری برای برانگیختن اعضاء دارند که ممکن است به دلیل ماهیت رشته های علوم پایه و لزوم آزادی عمل بیشتر آنها در استفاده از هر دو سبک رهبری باشد که می تواند بیشترین تأثیر را بر متغیرهای مهم سازمانی از جمله تعهد بر بگذارد.

Title

Relevance between style leadership and organizational commitment of faculty members

Abstract

Introduction: The identification of manger behavior style and its relation with staff organization commitment, Job attitudes and their satisfaction level is one of the important areas of management in the last several decades. The goal of this study was examination of leadership style in education mangers and its relation with faculty organizational commitment. Methods: Statistical population included all faculty members in Shiraz medical school for assessing leadership style. we used a multi-functional leadership questionnaire made by Barnrad in 1985 and in order to assess organizational commitment we used organizational commitment scale made by Mowday, Steers and Porter in 1974. Statistical tests used, were t-test, ANOVA, multiple regression and correlation coefficient. Results: The findings showed education manager used two leadership styles, and the relation between leadership styles and organizational commitment was significance. Also, the relation between educational groups and use of leadership style was significant, so that basic science groups were using both leadership styles more than clinical groups. The organizational commitment score of faculty members was moderate. Also, finding shown charismatic dimension of transformational leadership and conditioned reinforcement dimension of transactional leadership had most effect on dependent variable (organizational commitment) also the relation between sex and organizational commitment was significant that female had more organizational commitment. Conclusion: We concluded that basic sciences mangers have great success in use of two leadership style for faculty exiting. This maybe due to basic sciences discipline nature and necessity of more freedom which affect on important organizational variable.

Item Type: Article
Keywords: Leadership، Educational Group ،Organizational Commitment
Persian Keywords: مواد آرایشی،فلز سنگین سرب، کرمان
Subjects: general
medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/716

Actions (login required)

View Item View Item