Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

عوامل مؤثر بر مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

(2012) عوامل مؤثر بر مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v16n2p163-en.pdf

Download (207kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-50-en.html

Persian Abstract

مقدمه: افت تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. مطالعه حاضر به منظور تعیین عوامل موثر بر مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد انجام شد. روش کار: در این پژوهش مقطعی، 310 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی شرکت داشته و 101 نفر از دانشجویانی که حداقل سابقه یک ترم مشروطی داشتند، با 209 دانشجویی که سابقه‌ای از مشروطی نداشتند، از نظر بعضی عوامل مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل مشاهده مستقیم پرونده‌های آموزشی و استفاده از پرسشنامه بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمونهای t، کای - دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل و میزان P<0/05 معنی‌دار در نظر گرفته شد. نتایج: تفاوت معنی‌داری در سن، جنس، معدل پایین دیپلم، استفاده از سهمیه غیرمناطق در کنکور سراسری، استعمال سیگار و سایر مواد مخدر، داشتن شغل حین تحصیل، عدم حضور منظم و تمرکز کم در کلاس درس بین دو گروه مشروط و غیر مشروط وجود داشت P<0.01نتیجه گیری : توجه به عوامل مختلفی که از قبل بازنگری نحوه پذیرش دانشجو، مشاوره تحصیلی، ارائه کارگاههای آموزشی برنامه ریزی مطالعه، حذف سهمیه ها، افزایش کمک هزینه های تحصیلی و وامهای دانشجویی و بکارگیری رو شهایی جهت افزایش سلامت عمومی دانشجویان می تواند از کاهش مشکلات آموزشی دانشجویان مؤثر باشد.

Title

The effective factors on dropout in students of Shahrekord University of Medical Sciences

Abstract

Introduction: Educational failure and dropping out are the major problems of higher educational centers. The present study was performed to detect the influencing factors of educational decline in students of Shahrekord University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional study, 101 students with history of dropping out were compared with 209 students without any education problem history. Data were collected directly from their educational file using a designed questionnaire and analysed by SPSS. P<0.05 was considered significant. Results: There was a significant difference between dropped and non-dropped out of students with regard to age (P<0.001), sex (P<0.001), diploma score (P<0.001), quota (P<0.001), smoking and addiction (P<0.001), part time job (P<0.001), absence and low concentration in class (P<0.001). A significant difference was observed in the time gap between graduation from the high school to university admission (P=0.002), late high school diploma (P=0.006), non-nativity (P=0.02), previous psychological disease (P=0.02), non-interested to course and university (P=0.04) and didn't have a regular program for studying (P=0.004). Moreover, general health of dropping out students was lower than other students (P<0.001). Conclusion: It seems that university admission criteria should be changed. Education consultation, long-term financial loans and increasing welfare facilities can reduce education problems of the students.

Item Type: Article
Keywords: Dropout ،Factors ، Students
Persian Keywords: افت تحصیلی ،عوامل ، دانشجویان
Subjects: medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/708

Actions (login required)

View Item View Item