Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی تاثیر آموزش پیشگیری از بیماری پوکی استخوان بر سطح آگاهی دختران دبیرستانی شهر بندرعباس

(2012) بررسی تاثیر آموزش پیشگیری از بیماری پوکی استخوان بر سطح آگاهی دختران دبیرستانی شهر بندرعباس. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v16n1p60-en.pdf

Download (191kB) | Preview

Persian Abstract

مقدمه: پوکی استخوان بیماری است که در آن توده استخوانی بدن و استحکام آن به تدریج از بین می رود و مهم ترین نکته در مورد این بیماری قابل پیشگیری بودن آن است که برای رسیدن به این هدف، آموزش در سطح وسیع لازم است. این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان بر سطح آگاهی دختران دبیرستانی می پردازد. روش کار: در این مطالعه مداخله ای 480 نفر از دختران مقطع اول دبیرستان طی زمستان 1388 به روش خوشه ای دو مرحله ای در دو گروه شاهد (320 نفر) و آزمون (160 نفر) قرار گرفتند. ابزار مطالعه پرسشنامه دو قسمتی شامل مشخصات فردی و سوالات مربوط به آگاهی بود که در اختیار هر دو گروه قرار گرفت. سپس برنامه آموزشی شامل سخنرانی، کتابچه و ورزش به گروه آزمون داده و پس از 3 هفته پس آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین سطح آگاهی دانش آموزان در گروههای آزمون و شاهد قبل از آموزش تفاوت معنی دار آماری نداشت. پس از آموزش میانگین سطح اگاهی دانش آموزان گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معنی داری داشت (P=0.0003). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش در افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در پیشگیری از بیماری پوکی استخوان می توان برای افزایش سطح آگاهی دانش آموزان از طریق ارائه آموزش برنامه ریزی کرد

Title

The effectiveness of education about osteoporosis prevention on awareness of female students

Abstract

Introduction: Osteoporosis is a silent and preventable disease that mostly affects women. Osteoporosis prevention requires enhancing knowledge and awareness of students. The purpose of this study was to assess the effectiveness of education of osteoporosis on knowledge among high school female students in Bandar Abbess. Methods: In this interferencive study, 480 students were selected using cluster sampling method. Data were gathered using a two-part questionnaire including demographic and knowledge items. After the baseline measurement, the students were randomly allocated into intervention and control groups. Two educational sessions were held for the intervention group. At the end of the sessions, educational booklets were distributed among the students. The educational strategies included giving lectures, and practicing physical exercises. After 3 weeks, the participants completed the questionnaires again. The results were analyzed using descriptive statistics and t-test for paired data by SPSS. Results: The results showed that the mean of knowledge score was significantly different between two groups after the intervention (P<0.0003). Conclusion: Regarding the effect of education on enhancing students' awareness about osteoporosis prevention, designing educational programs could be beneficial.

Item Type: Article
Keywords: Awareness ، Education ، Osteoporosis ، Prevention
Persian Keywords: آگاهی، آموزش، پوکی استخوان، پیشگیری
Subjects: diagnosis of osteoporosis
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/696

Actions (login required)

View Item View Item