Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر استرس شغلی پرستاران

(2011) تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر استرس شغلی پرستاران. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v15n3p200-en.pdf

Download (200kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-75-en.html

Persian Abstract

مقدمه: استرس شغلی امروزه به مساله ای شایع و پرهزینه در محیطهای کاری تبدیل شده است و پرستاری یکی از پر استرس ترین مشاغل است، به نحوی که تنش شغلی در آنها منجر به کاهش کیفیت مراقبت ارایه شده و ترک حرفه می شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مدیریت استرس بر اساس الگوی پرسید بر کاهش استرس پرستاران بود. روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی 29 کارشناس پرستاری از بیمارستان فاطمیه در گروه تجربی و 29 نفر کارشناس پرستاری از بیمارستان شهید بهشتی همدان در گروه شاهد قرار داشتند، گروه مداخله و شاهد بصورت تصادفی انتخاب شدند. جهت سنجش استرس شغلی آنها از مقیاس استرس شغلی پرستاران و جهت مداخله از پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی آموزشی پرسید استفاده شد. مداخله طی 6 جلسه آموزشی هر جلسه به مدت 60 تا 180 دقیقه انجام شد و پرستاران به مدت 1.5 ماه پیگیری شدند. تجزیه تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آزمونهای t و من ویتنی انجام شد. نتایج: میانگین نمره استرس شغلی قبل از مداخله در گروه مداخله 113 و در گروه شاهد 109.82 بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود، اما بعد از مداخله میانگین نمره استرس شغلی در گروه مداخله به 94.03 کاهش یافت و در گروه شاهد 109.2بود ((P<0.001 پس از مداخله میزان عوامل مستعدکننده، قادرکننده، تقویت کننده و رفتارهای مقابله با استرس در گروه مداخله نسبت به شاهد افزایش معنی دار داشت (P<0.001).

Title

Effect of educational stress management, based on Precede model, on job stress of nurses

Abstract

Introduction: Job stress is a problem in the work place. Nursing is one of the most stressful jobs. This stress leads to a decrease in quality of nursing cares. The purpose of this study was to determine the effect of educational stress management program, based on Precede model, to decrease stress levels in nurses. Methods: A quasi experimental study was carried out on the nurses. The sample size was 29 nurses from Fatemieh hospital as experimental group and 29 nurses from Beheshti hospital of Hamedan as control group. The samples were selected randomly. NSS and PSS were used to determine job and perceived stress and Precede scale was used for intervention. Six sections of intervention were done, each for 60-180 minutes. Nurses were followed for 1.5 months. The data were analyzed with descriptive and inferential statistic with SPSS-13. Results: The average score of job stress before intervention in experimental group was 113 and in control group was 109.82, with no significant difference. But, after intervention, the average score of job stress in experimental group was decreased to 94.03 and in control group was 109.2 (P<0.001). After intervention, perceived stress score average in experimental group decreased to 24.03, compare to control group that was 29.51 (P<0.01). After intervention, predisposing, reinforcing and enabling factors rate and stress management behavior in experimental group rather than control group were increased (P<0.001). Conclusion: Results showed efficacy and effectiveness of educational intervention based on Precede model to decrease nursing stress.

Item Type: Article
Keywords: Education ، Nursing ، Tension
Persian Keywords: آموزش، پرستاری، استرس
Subjects: nursing
medical education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/673

Actions (login required)

View Item View Item