Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

انگیزه، دلایل و دانش فراگیران در استفاده از دوره‌های آزاد درون‌خطی گسترده (موک)

(2018) انگیزه، دلایل و دانش فراگیران در استفاده از دوره‌های آزاد درون‌خطی گسترده (موک). Journal of Modern Medical Information Science.

[img]
Preview
Text
hums-jmis-v4n2p26-en.pdf

Download (325kB) | Preview

Persian Abstract

هدف: یکی از تازه‌ترین روند یا روش‌ها در آموزش درون‌خطی، به رشد فراوان موک‌ها مربوط می‌شود. هدف مطالعه حاضر بررسی انگیزه‌، دلایل و دانش فراگیران ‌در استفاده از موک است. روش‌ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با استفاده از روش پیمایشی انجام‌ شده است. جامعه پژوهش مطالعه حاضر را کلیه اعضای گروه بحث الکترونیک کتابداری و اطلاع‌رسانی مشهد و گروه بحث علم اطلاعات و دانش شناسی ایران تشکیل داد. داده‌‌های به‌دست‌آمده بعد از ورود به نرم‌افزار آماری Excell با استفاده از آمارهای توصیفی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج بررسی انگیزه، دلایل و دانش فراگیران‌ در استفاده از موک، نشان داد که عامل به‌روز کردن دانش به‌عنوان مهم‌ترین عامل انگیزشی فراگیران شناخته‌شده است. بیش از نصف فراگیران به‌طور متوسط از موک استفاده می‌کردند. اکثر فراگیران اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند. نتیجه‌گیری: ازآنجاکه اکثر فراگیران اطلاعات روشن و واضحی درباره موک نداشتند، لزوم تشکیل کارگاه‌های آموزشی به‌ منظور معرفی و آشنایی با موک در تولید و ارائه موک توصیه می‌شود.

Title

Motivation, Reasons and Knowledge of learners In use of MOOC

Abstract

Aim: One of the latest trends or methods in online education pertains to significant development of MOOCs. Thus, the purpose of the present research is to study the Motivation, Reasons, and Knowledge of learners in the use of MOOCs. Methods: This study was an applied research, which was carried through survey method. the Population of the present research includes all members of electronic discussion groups of Library, and Information Sciences of Mashhad and Iranian discussion group for Knowledge & Information Science. The collected data were analyzed Excel software using descriptive statistics. Results: The results of the survey of motivation, reasons and knowledge of learners in the use of MOOC showed that “knowledge updating” has been known to be the most important motivational factor of learners. Averagely more than half of the learners used MOOC and most of the learners had no clear information about MOOC. Conclusion: Since most of the learners had no clear information about MOOC, it is recommended to establish training Workshop to introduce MOOC

Item Type: Article
Keywords: Universities, Educational Technology, MOOC.
Persian Keywords: دانشگاه‌ها، ‌فناوری آموزشی‌، ‌ موک.
Subjects: History of Medicine. Medical Miscellany > WZ 305-350 Miscellany Relating to Medicine
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Modern Medical Information Sciences
Depositing User: هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/6479

Actions (login required)

View Item View Item