Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

اثربخشی بازی‌درمانی کودک- محور بر مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیستیک

(2019) اثربخشی بازی‌درمانی کودک- محور بر مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیستیک. Journal of Preventive Medicine.

[img] Text
hums-jpm-v5n2p10-en.pdf

Download (215kB)

Official URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-301-en.html

Persian Abstract

هدف: اتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک ظاهر می شود و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر بازی­درمانی گروهی کودک محور بر بهبود مهارت‌های هیجانی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم انجام شد. روش‌ها: جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 8 سال دارای اختلال اُتیسم و نمونه شامل 10 نفر در دو گروه آزمایش (5 نفر) و کنترل (5 نفر) بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهشی، طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون و ابزار پژوهش پرسشنامه مهارت مدیریت هیجانZimerman  و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی Elliot و Gersham بود. پس از اجرای پیش­آزمون برای، مداخله آزمایشی (بازی­درمانی کودک محور) برای گروه آزمایش اجرا و پس­آزمون اجرا شد. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بازی­درمانی گروهی کودک محور باعث افزایش معنی­دار (001/0>P-Value) مهارت‌های هیجانی و اجتماعی در مرحله پس­آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل‌شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بازی­درمانی کودک محور باعث بهبود مهارت‌های هیجانی کودکان اُتیستیک می­شود و برای آموزش مهارت‌های هیجانی و اجتماعی به کودکان اُتیستیک مفید است. بنابراین پیشنهاد می‌شود متولیان امر نظام سلامت به این مهم توجه نمایند. کلیدواژه‌ها: بازی‌درمانی، اختلال اُتیسم، مهارت‌های اجتماعی، هیجانی.

Title

The effectiveness of child-centered play therapy on the emotional and social skills of children with autistic disorders

Abstract

Introduction: : Autism is a developmental disorder that occurs in the first three years of childhood and affects normal brain development and social interactions. The aim of this study was to determine the effectiveness of Child Centered Group Play Therapy on the emotional and social skills of children with autism disorders. Methods: The statistical population of the study consisted of 10 children aged 6 to 8 years with autism disorder who were selected by available sampling method and assigned into experimental (n=5) and control groups (n = 5). It was a pretest-posttest semi-experimental study and the study tools were Zimerman Emotion Management Skill Questionnaire and Elliot & Gersham Social Skills Questionnaire. After the implementation of the pretest, the intervention (child-centered therapy game) was performed for the experimental group and then the posttest was performed. Results: Multivariate covariance analysis showed that Child Centered Play Therapy significantly increased the emotional and social skills in the experimental group compared with the control group (p<0.001). Conclusion: According to the results, child-centered therapeutic games improve the emotional skills of children with autism and is useful in teaching emotional and social skills to autistic children. Therefore, it is suggested that health care administrators pay attention to this matter. Key Words: Child Centered Play Therapy, Autistic Children, Social Skills, Emotional Skills.

Item Type: Article
Keywords: Child Centered Play Therapy, Autistic Children, Social Skills, Emotional Skills.
Persian Keywords: بازی‌درمانی, اختلال اُتیسم, مهارت‌های اجتماعی, هیجانی.
Subjects: WM Psychiatry > WM 140-197 Mental Disorders. Behavioral Symptoms
WS Pediatrics > WS 350-350.8 Child Psychiatry
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Preventive Medicine
Depositing User: مجله طب پیشگیری
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/6440

Actions (login required)

View Item View Item