Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

(2010) فرهنگ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v14n3p254-en.pdf

Download (192kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-125-en.html

Persian Abstract

مقدمه: شناخت ادراکات و احساسات دانشجویان نسبت به فرهنگ و روابط اعضای کلاس برای برنامه ریزی و ایجاد تغییرات مثبت، حایز اهمیت است. هدف این پژوهش بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در مورد فرهنگ حاکم بر کلاس های درس بود. روش کار: طی یک مطالعه توصیفی – تحلیلی، نظرات 330 نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده های پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و پیراپزشکی، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه فرهنگ کلاسی استفان رابینز (Stephen P Robins) با مقیاس لیکرت پنج نقطه ای بود. پردازش داده ها با نرم افزار SPSS انجام و روشهای آمار توصیفی و برای تعیین ارتباط بین متغیرها، از آزمون های مجذور کای استفاده گردید. نتایج: اکثر دانشجویان (59.1 درصد) به فرهنگ کلاسی دانشگاه امتیاز بینابینی (29-20) دادند. 27.3 درصد فرهنگ کلاسی را باز (امتیاز ³30) و 13.6 درصد آن را بسته (امتیاز <20) توصیف کردند. اکثر دانشجویان معتقد بودند که ارتباط اساتید و همچنین همکلاسی های آنها دوستانه و حمایتی نیست. همچنین اعتقاد داشتند که اساتید انتظاراتشان از دانشجویان را به روشنی بیان نکرده و آنها را به یادگیری بیشتر تشویق نمی کنند. ارتباط مقطع تحصیلی دانشجویان و فرهنگ کلاسی معنی دار بود و دانشجویان دوره کاردانی امتیاز بیشتری به فرهنگ کلاسی داده بودند (P<0.001). نتیجه گیری: از نظر اکثر دانشجویان دانشکده های مورد مطالعه فرهنگ حاکم بر کلاسهای درسی یک فرهنگ بینابینی بود. تعامل و ارتباط بیشتر اساتید با دانشجویان و بکارگیری روش های دانشجو - محور که می تواند منجر به برقراری ارتباط بیشتر بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر و ایجاد فرهنگ باز و صمیمی گردد، پیشنهاد می شود.

Title

Scholar perspectives regarding class culture in Shahrekord university of medical sciences

Abstract

Introduction: Recognizing students' conceptions and feelings regarding class culture and revealing class members' relationship are important for planning and making positive changes. This study was carried out to determine students’ views regarding the class culture in Shahrekord University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive and analytical study, 330 university senior students in medicine, nursing and midwifery, health and paramedical fields, were investigated. The questionnaire of class culture (Stephen Robins) was used to gather the data. It included demographic information questions and also questions about different aspects of class culture using 5 point Likert scale. For data analysis, we used descriptive statistics, also Chi square test was applied for determining the relationship between the variables. Results: Most of the students (59) gave a score between 20 to 29 to the current class culture and 27 gave the score 30 and higher. The students believed that their classmates and teachers are not friendly and supportive. They mentioned that the teachers do not state their expectations clearly and do not foster a challenging learning atmosphere to encourage students for making questions. A significant correlation was observed between class culture and year of study. The students of two - year program study, showed positive attitudes to class culture (P<0.001). Conclusion: In the viewpoints of most medical students, class culture was borderline. More interactions between faculty members and students and using student-centered methods are recommended which can lead to more relationship between faculty members and students as well as between students. This will establish a friendly open culture in the class.

Item Type: Article
Keywords: Education ، Students ، Universities
Persian Keywords: آموزش، دانشجویان، دانشگاهها
Subjects: educational technology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/636

Actions (login required)

View Item View Item