Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

مقایسه نتایج خودارزیابی اساتید با ارزیابی دانشجویان از آنان

(2010) مقایسه نتایج خودارزیابی اساتید با ارزیابی دانشجویان از آنان. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v14n3p246-en.pdf

Download (397kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-124-en.html

Persian Abstract

مقدمه: ارزیابی اساتید یکی از موضوعاتی است که امروزه بدلیل نیاز به وجود سیستم مشخص برای بازخورد، در شناخت نقاط قوت و ضعف اساتید و تعیین سیاست های آموزشی جدید بر اهمیت آن افزوده شده است. با توجه به اینکه مقایسه نتایج ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی از نظر دانشجو و خود ارزیابی می تواند موجب شناخت دقیق تر نقاط قوت و ضعف آموزش آنها شود. لذا این بررسی با هدف تعیین میزان تطابق نظرات دانشجویان در مورد اساتید با خودارزیابی آنها صورت گرفت. روش کار: در یک مطالعه توصیفی – مقطعی، تعداد 61 نفر از اساتید سه دانشکده پزشکی، پرستاری، مامایی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و به ازای هر استاد بطور متوسط تعداد 30 نفر دانشجویانی که در نیمسال اول و دوم سال تحصیلی 86- 85 با این اساتید کلاس داشته اند به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. با استفاده از دو پرسشنامه مجزا محقق ساخته، نتایج خود ارزیابی اساتید و نظرات دانشجویان را در رابطه کیفیت آموزش جمع آوری شد. داده ها با به کارگیری روشهای آمار توصیفی و آزمونt ، توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: اکثریت اسانید یعنی 45 نفر (73.8) اظهار داشته اند که در زمان مشخص شده در محیط آموزشی حضور یابند و اکثریت دانشجویان (62.3) این موضوع را تایید نموده اند. در رابطه با توانایی انتقال و بیان مفاهیم درسی متناسب با سطح فراگیران (P=0.043) و معرفی منابع مناسب و جزوات آموزشی (P=0.048)، بین خودارزیابی اساتید و ارزیابی دانشجویان تفاوت معنی داری مشاهده شد. بطور کلی بین میانگین خود ارزیابی اساتید و نظرات دانشجویان نیز تفاوت معنی داری مشاهده شد (P=0.0005). نتیجه گیری: لازم است اساتید در رابطه با انتقال و بیان مفاهیم درسی سطح فراگیران را در نظر گرفته و نسبت به معرفی منابع مناسب آموزشی اقدام نمایند.

Title

Comparative evaluation of teaching by scholar and teacher self-assessment

Abstract

Introduction: Teacher appraisal is an issue which is becoming increasingly important in educational system. The results of evaluation of teaching and teacher self- assessment can look for the strength and weakness of teaching and improving the quality of education delivered. This study was aimed to determine the proportion between the student's opinions about teaching performance of teacher self- assessment in Hormozgan University of medical sciences. Methods: 61 members and 30 students per each teacher were participated in this descriptive cross- sectional study. Their opinions were studied by using two questionnaire for students and faculty members self- assessment. Content validity of questionnaire was confirmed after a survey from specialist's and reliability of results were studied by calculating Cronbach's alfa coefficient for internal consistency. Descriptive statistics and t-test were used for statistical analysis. Results: 73.8 of members agreed that their class have been started on time and 63.3 of the students were statistical with it. There was significant difference between viewpoints of academic members and students related to ability to transfer the concepts (P=0.043) and introducing suitable references and educational materials (P=0.048). In general, academic members self-assessment and students' viewpoint were statistically different (P=0.0005). Conclusion: It is necessary that the teachers pay more attention to promote educational level of students in their lectures and describe the main concepts clearly and introduce them related references.

Item Type: Article
Keywords: Self Assessment ، Faculty ، Students ، Evaluation
Persian Keywords: خودارزیابی، اساتید، دانشجویان، ارزیابی
Subjects: educational technology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/635

Actions (login required)

View Item View Item