Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد – 1387

(2010) ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد – 1387. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v14n3p226-en.pdf

Download (203kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-121-en.html

Persian Abstract

مقدمه: استاد اساسی ترین عامل برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدفهای آموزشی است. مسلما شناخت ویژگیهای استاد نمونه و عمل به آن توسط اساتید کیفیت آموزش را ارتقا خواهد داد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ویژگیهای استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. روش کار: حجم نمونه برای انجام این مطالعه توصیفی - تحلیلی 240 نفر برآورد گردید که به روش نمونه گیری خوشه ای از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. داده ها با بکارگیری آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: توانایی برقراری ارتباط، داشتن تجربه تدریس و دانش عمومی در تدریس؛ انتقاد پذیری، خلاقیت و آراستگی؛ توجه به مفاهیم ضروری، ارایه مطالب در نظم منطقی و تدریس به زبان ساده مهمترین ویژگی های یک استاد توانمند از دیدگاه دانشجویان بودند. نتیجه گیری: ایجاد دوره هایی برای یادگیری مهارتهای کامپیوتری و ارتقا سطح تسلط به زبان انگلیسی در دوره تحصیلی اساتید دانشگاه، ضروری است. مراکز توسعه آموزش نیز باید مباحثی مانند رهبری در آموزش و مهارتهای ارتباطی را در طراحی کارگاههای آموزشی در نظر بگیرند.

Title

The characteristics of an expert faculty member based on view points of medical students – Yazd, Iran - 2008

Abstract

Introduction: Faculty members are the most important factors in achieving desired goals of education. Certain features of knowledge and practice followed by them will enhance quality of education. Therefore, this study was designed to determine the characteristics of an expert faculty member based on view points of medical students of Yazd. Methods: The sample size for this analytic – descriptive study was 240 medical students of Yazd University of medical sciences. Cluster sampling technique was used for sampling. The data collection tool was a reliability and relidity approved questionnaire. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods Results: The most important characteristics of an expert faculty member were communication ability, teaching experience and general knowledge in teaching, critical ability, creativity and symmetry as well as systematic and logical teaching. Conclusion: Improving English and computer skills is required to enhance the educational strength of the faculty members. Conducting leadership and communication skills for faculty are also recommended.

Item Type: Article
Keywords: Education ،Faculty Member ، Students
Persian Keywords: آموزش، استاد دانشگاه، دانشجویان
Subjects: educational technology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/632

Actions (login required)

View Item View Item