Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

عوامل موثر بر بهبود یادگیری از دید دانشجویان دوره غیربالینی رشته پزشکی عمومی دانشکده پزشکی بندرعباس

(2010) عوامل موثر بر بهبود یادگیری از دید دانشجویان دوره غیربالینی رشته پزشکی عمومی دانشکده پزشکی بندرعباس. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v14n3p219-en.pdf

Download (192kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-120-en.html

Persian Abstract

مقدمه: یادگیری را به صورت تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه که در نتیجه تمرین تقویت شده باشد، تعریف کرده اند. دانشگاه، یکی از مراکز اصلی وقوع این یادگیری است و بی تردید، عمل به رسالت آموزشی و تربیتی در مراکز علمی از طریق یادگیری امکان دارد. این پژوهش با هدف شناخت عوامل موثر بر یادگیری دانشجو از دید خود دانشجویان انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی است که در آن تمامی جامعه پژوهش شامل 170 نفر دانشجو مورد پرسش قرار گرفتند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که شامل سه بعد روش تدریس، علمی - سوادی و شخصیتی - رفتاری می باشد، انجام شد. داده های تحقیق پس از گردآوری با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: مطابق یافته های این پژوهش، بعد مهارت در تدریس، بعد علمی – سوادی و بعد شخصیتی – رفتاری به ترتیب با میانگین امتیازهای 30.97، 11.92 و 9.58 در اولویتهای اول تا سوم قرار گرفتند. در بعد روش تدریس اهمیت به روش تدریس و تناسب آن با محتوا، رعایت انسجام مفاهیم درس، ارتباط مفاهیم جدید با مفاهیم آموخته شده قبلی، استفاده از مثالهای زیبا در تدریس، در بعد علمی – سوادی، هدایت آموزش به سوی کاربرد مفاهیم یاد گرفته شده، علم و آگاهی کافی استاد، هدایت آموزش بر اساس تسلط استاد بر مفاهیم درس و در بعد شخصیتی- رفتاری، احترام به دانشجو، تقویت شهامت پرسش کردن در دانشجو در حد زیاد تا خیلی زیاد از عوامل موثر بر یادگیری دانشجویان بودند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت نیازهای دانشجو در موفقیت یک فرآیند یاددهی - یادگیری، بسیار مطلوب خواهد بود که استادان محترم بر اساس این نیازها برنامه ریزی نمایند.

Title

Effective factors in optimizing learning from the viewpoints of the nonclinical medical students of Bandar Abbas medical faculty

Abstract

Introduction: Learning is relatively a permanent change in potential behavior that happens as the result of exercise. University is the principle seat of learning, and undoubtedly this mission is possible by learning. Therefore, attention to facilitate the learning is necessary. This study aims to determine the main factors that effect on student’s learning. Methods: In this descriptive study, the research individuals include all 170 medical students. Data collecting was done by using a researcher-made questionnaire whose content validity and its reliability was approved. The data were analyzed using descriptive methods as well as inferential methods such as t-test and Pearson correlation coefficient. Results: The results show that based on the view points of the students, teaching skill with mean 30.97, scientific aspects with mean 11.92 and behavior aspects with mean 9.58 are the first priorities of the students. In teaching skill aspect, a reasonable proportion between content of the materials, continuity and consistency of materials, a reasonable correlation between new and previous lessons and suitable examples in scientific aspects, good scientific background of the lecturer, directing learning based on lecturer's command on the concepts and in behavioral aspect, respect for students, supporting them in asking questions were the main factors which affect the students learning. Conclusion: It seems that with respect to students learning needs in success in a teaching–learning process, the lecturers teaching programming should be based on students learning needs.

Item Type: Article
Keywords: Learning ،Students ، Teaching ، Science
Persian Keywords: یادگیری، دانشجویان، تدریس، علم
Subjects: educational technology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/631

Actions (login required)

View Item View Item