Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

ارزیابی وضعیت موجود آموزشی علوم پایه از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی بندرعباس

(2010) ارزیابی وضعیت موجود آموزشی علوم پایه از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی بندرعباس. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v14n3p206-en.pdf

Download (196kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-118-en.html

Persian Abstract

مقدمه: ارزشیابی از جنبه های مهم فرآیند فعالیتهای آموزشی است. بررسی وضعیت موجود آموزشی علوم پایه امکان قضاوت درباره شایستگی و ارزش برنامه آموزشی را فراهم می آورد و با شناسایی نقاط قوت و ضعف، اتخاذ تصمیم های لازم برای رفع نواقص و ارتقای کیفیت آموزشی را امکان پذیر می کند. روش کار: این مطالعه به روش توصیفی انجام شده و جامعه پژوهش، تمامی دانشجویان رشته پزشکی عمومی دانشکده پزشکی بندرعباس بوده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود که میزان رضایت دانشجویان از برنامه درسی، منابع و امکانات آموزشی، روش تدریس و آموزش اخلاق پزشکی مورد سوال قرار می داد. پرسشنامه ها توزیع و پس از تکمیل درصد پاسخگویی به سوالات و مقایسه میانگین داده ها با نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: اکثر دانشجویان از رعایت موازین اخلاقی، وقت شناسی، تسلط بر مفاهیم علمی، استفاده صحیح از تمام وقت کلاس، رعایت توالی مطالب و توانایی رهبری کلاس در مدرسین علوم پایه اظهار رضایت نموده اند. نقاط ضعف، وضعیت آموزشی موجود، ساعات نامناسب برگزاری کلاسها، وضعیت نامناسب کلاسها، عدم دسترسی کافی به اساتید، عملکرد ضعیف اساتید در ایجاد انگیزه مطالعه، عدم تخصیص وقت برای رفع مشکلات دانشجویان، عدم مشارکت دانشجویان در بحث، عدم جمع بندی مطالب و عدم استفاده موثر از وسایل کمک آموزشی گزارش شده است. نتیجه گیری: به نظر می رسد علیرغم وجود نکات قوت قابل توجه در وضعیت آموزشی دروس علوم پایه در دانشکده پزشکی بندرعباس، اتخاذ سیاستهای کاربردی جدید جهت پیاده سازی استاندارهای پایه آموزش پزشکی و حمایت قاطع مسوولین در اجرا برنامه ها موجب بهبود شرایط آموزشی در مقطع علوم پایه آموزش پزشک عمومی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواهد شد.

Title

Assessment of education quality of basic sciences based on medical students\' perspective

Abstract

Introduction: Promoting education quality requires persistent assessment of the current situations in education, identifying the strengths, and improving the weaknesses. The aim of this study was to assess current situation in basic sciences education based on the viewpoints of medical students. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on all medical students. A questionnaire including five domain of educational program, physical facilities, teaching methods and medical ethics, were distributed among medical students. The collected data were analyzed by SPSS software. Results: Although students were satisfied with faculty punctuality, ethics, mastering scientific concept, proper use of time, sequence in contents and ability of leadership, but hours of class, low ability of the faculty members to increase the students motivations, lower activity in allocating enough time to solve students' problems, lack of participation in discussion, lack of effective use of education facilities in teaching were the weaknesses of the system. Our findings showed that passing the basic sciences level, could not change their attitude toward physician's roles and responsibilities, human dignity, justice, bringing benefit to others. Conclusion: Despite the considerable strengths of basic science education, it is essential to have new policies and executive plans for implementation of national standards in medical education program. To achieve the quality improvement in education, supporting the education authorities is highly recommended.

Item Type: Article
Keywords: Evaluation ، Medical Schools ، Medical Students
Persian Keywords: ارزیابی، دانشکده پزشکی، دانشجویان پزشکی
Subjects: educational technology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/629

Actions (login required)

View Item View Item