Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

میزان مطلوبیت دو روش تدریس مشارکتی از دیدگاه دانشجویان

(2010) میزان مطلوبیت دو روش تدریس مشارکتی از دیدگاه دانشجویان. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v14n3p191-en.pdf

Download (221kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-116-en.html

Persian Abstract

مقدمه: عمل تدریس با وجود فراگیر و تحقق یادگیری معنا پیدا می کند. تدریس تنها انتقال اطلاعات نیست، بلکه یک تعامل یا ارتباط بین مدرس و فراگیران است. بنابراین مشارکت دادن دانشجو در فرآیند یاددهی - یادگیری می تواند از عوامل موثر در تحقق یادگیری باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر میزان مشارکت هر چه بیشتر دانشجو در تدریس انجام گرفت. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی بر روی دو گروه از دانشجویان پزشکی (ورودی 84 و ورودی 85) در مورد ارایه درس دو واحدی فیزیوپاتولوژی غدد در دو نیمسال تحصیلی انجام شد. ارایه درس به گروه اول با استفاده از روش ترکیبی بحث و گفتگو، یادگیری گروهی و سخنرانی استاد انجام و گروه دوم نیز همان روشها اما قسمت سخنرانی بر عهده دانشجو بود. پس از پایان ترم هر دو گروه با یک روش استاندارد مورد ارزشیابی قرار گرفتند. نتایج ارزشیابی با استفاده از روشهای توصیفی و آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: از مجموع 11 حیطه که از طریق پرسشنامه 11 سوالی از دانشجویان، مورد پرسش قرار گرفت، میانگین بدست آمده از چهار حیطه تفکر انتقادی، توانایی اظهارنظر در جمع، انتقادپذیری، روابط مطلوب اجتماعی با همگروهان، در گروه دوم بطور معنی داری از گروه اول بیشتر بود (P<0.05). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق، نشان داد که مشارکت هر چه بیشتر دانشجو در فرایند تدریس، مطلوبیت بیشتری برای دانشجو ایجاد می نماید.

Title

Desirability of two participatory methods of teaching, based on students\' view point

Abstract

Introduction: Teaching comes true at the presence of learner and learning. Teaching is not only transfer of information but also, it is an interaction between learner and teacher. Thus learner participation in teaching- learning process can be important and effective in learning. This study was performed to survey the effect of learner participation in teaching. Methods: This semi-experimental study was conducted on two groups of medical students enrolled in endocrine pathophysiology course. Teaching process for the first group was based on toutors' lectures and group discussions but this process for the second group was based on an expert student lectures and group discussions. At the end of course, both groups were evaluated by a questioner with 11 questions. Evaluation results of both groups were analysed by descriptive methods and Mann-Whitney test to compare them. Results: The results show that of 11 parts of the questionnaire, in the fields of critical thinking, participation in the discussions, criticizability and good communication with other members of the group were statistically higher in the second group (P<0.05). Conclusion: This study result showed that student participation in teaching - learning process, will increase desirability of study for students.

Item Type: Article
Keywords: Students ، Teaching ، Learning
Persian Keywords: دانشجویان، تدریس، یادگیری
Subjects: educational technology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/627

Actions (login required)

View Item View Item