Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #6026

[error in script] (2018) بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد افراد شرکت کننده در همایش بیماری صرع. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img]
Preview
Image
hoseini.jpg

Download (268kB) | Preview
[img] Text
Dr Ali Hoseini.pdf

Download (374kB)

Abstract

تشنج، علایم و نشانه های موقت نورولوژیک است که از فعالیت نورونی غیرطبیعی، همزمان و حمله ای در قشر مخ منشا می گیرد. شیوع آن0/5% است. اگر مردم اطلاعات کافی در مورد صرع نداشته باشند منجر به اختلالات جدی در کنترل بیماران صرعی می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد افراد شرکت کننده در همایش صرع در شهرستان بندرعباس در سال 1395 بود. روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی (semi experimental) می باشد. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه افراد شرکت کننده در همایش بیماری صرع بندرعباس می باشد. در این مطالعه ابتدا پرسش نامه نگرش ، عملکرد و آگاهی سنجی انجمن صرع ایران به شرکت کنندگان ارائه شد و پس از برگزاری 4 ساعت و نیم کلاس آموزشی ، مجددا اطلاعات افراد شرکت کننده با همان پرسشنامه سنجیده شد. به هر پاسخ صحیح یک امتیاز تعلق گرفت. سپس داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 13 شدند و در نهایت اطلاعات توسط تست های توصیفی و تست کااسکوئر و تی تست توصیف و تحلیل شدند. نتایج : در این مطالعه 95 فرد شرکت کردند. میانگین سنی این شرکت کنندگان 297/5 ± 33/5 سال بود. در بخش آگاهی، میانگین امتیاز به دست آمده در نوبت اول آزمون 15/95 بود. در آزمون مجدد، میانگین امتیاز به دست آمده افزایش یافت و به 19/96 رسید. در قسمت نگرش نیز ابتدا 12/94 بود که در آزمون مجدد، به 14/88 رسید. در قسمت عملکرد نیز ابتدا 7/55 بود که در آزمون مجدد به 64/9 رسید. میان سطح آگاهی، نگرش و عملکرد افراد و مداخله انجام شده، رابطه معنی داری یافت شد.( 0/05> p-value ) بحث و نتیجه گیری: همانگونه که مشاهده شد، تمامی امتیازات به دست آمده در رده های مختلف پس از انجام مداخله ارتقا پیدا کردند. این نشان از تاثیر آموزش صرع در افزایش سطح آگاهی و نگرش و عملکرد مردم در مورد بیماری صرع دارد، بنابراین پیشنهاد می شود که این گونه کلاس های آموزشی به طور مداوم برگزار شود تا علاوه بر کاهش بار روانی وارده بر بیماران و بالا بردن سطح آموزش به این بیماران، کیفیت زندگی آن ها نیز ارتقا یابد.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Thesis Type: Doctoral
Keywords: ،صرع
Supervisor:
Supervisor NameEmail
نگهی, احمدUNSPECIFIED
Advisor:
Advisor NameEmail
زارع, شهرامUNSPECIFIED
Subjects: QZ Pathology > QZ 40-105 Pathogenesis. Etiology
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Medicine > Department of Basic Science > Department of Physiology Medical
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/6026

Actions (login required)

View Item View Item