Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی تاثیر آموزش های دوران بارداری بر افسردگی پس از زایمان در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دزفول - 1387

(2010) بررسی تاثیر آموزش های دوران بارداری بر افسردگی پس از زایمان در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان دزفول - 1387. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v13n4p277-en.pdf

Download (216kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-154-en.html

Persian Abstract

مقدمه: افسردگی پس از زایمان اختلال روانی جدی و فراوان ترین عارضه شایع در این دوره می باشد. آموزش های دوران بارداری بر آمادگی جسمی، عاطفی و روانی خانواده ها برای زایمان و ارتقا سلامتی تمرکز می کند. لذا این تحقیق با هدف تعیین تاثیر آموزش های دوران بارداری بر افسردگی پس از زایمان در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهرستـــان دزفول انجام شد. روش کار: در این مطالعه مورد - شاهد تعداد 140 زن باردار 30-26 هفته بدون افسردگی، بطور تصادفی در دو گروه شرکت کننده (گروه تجربه) یا عدم شرکت کننده در کلاسهای آموزشی (گروه شاهد) قرار گرفتند. کلاسهای آموزشی شامل 8 جلسه آموزشی بودند. ابزار گرد آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبرگ بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آزمونهای آماری t و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: در این مطالعه، 4/31 درصد از زنان پس از زایمان امتیاز ادینبرگ 10 یا بیشتر را کسب نمودند. میانگین امتیاز ادینبرگ در زنان گروه شاهد بطور معنی داری نسبت به زنان گروه تجربه بیشتر بود (P<0.001). دیگر نتایج نشان داد که شرکت در کلاسهای آموزشی دوران بارداری احتمال افسردگی پس از زایمان را 2.7 برابر کاهش می دهد که این کاهش با فاصله اطمینان 95 بین 1.4-4.1 بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، توصیه می شود در مراکز بهداشتی و درمانی غربالگری افسردگی دوران بارداری انجام شده و سپس کلاس های آموزشی دوران بارداری را به منظور کاهش افسردگی پس از زایمان تشکیل دهند.

Title

The Impact of antenatal education on postpartum depression, Dezful, Iran

Abstract

Introduction: Postpartum depression is the most common serious mental disorder in the postpartum period. Postpartum depression is associated with serious complications for mother, baby and her family. This study is designed to investigate the effect of antenatal education on pregnancy depression in theses who referred to Dezful health canters. Methods: This case-control study was carried out on 140 non depressive pregnant women with gestational age between 26-30 weeks. These women were randomly divided into two groups, experimental group and controls of Antenatal education classes. The research data was collected using standard questionnaire, the Beck Depression Inventor and the Edinburgh Postnatal Depression Scale. The data was analyzed using t and chi-square tests. Results: Result showed that 31.4 of women had the Edinburgh Depression Score of 10 or more. A significant increase in the mean score of the Edinburgh Postnatal Depression Scale in controls compared with the experimental group (P<0.001) was observed. Furthermore, attendance in the antenatal education decreased the likelihood of the Postnatal Depression OR= 2.7, 95 CI (1.4-4.10). Conclusion: Findings showed that the antenatal education decrease the Edinburgh Postnatal Depression Score significantly, hence the screening of depression in pregnancy and antenatal education is recommended.

Item Type: Article
Keywords: Pregnancy ، Depression ، Post Partum ، Education
Persian Keywords: بارداری، افسردگی پس از زایمان، آموزش
Subjects: psYCHIATRICS
obstetrics and gynecology
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/601

Actions (login required)

View Item View Item