Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #5994

[error in script] (2018) بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دانشکده دندانپزشکی بندرعباس در رابطه با درمان‌های هپاتیتC قبل و بعد از آموزش از طریق پمفلت در سال 1396. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img]
Preview
Image
mozafari.jpg

Download (346kB) | Preview
[img] Text
کیانا ع مظفری.pdf

Download (300kB)

Abstract

: مقدمه: بیماری هپاتیتC مزمن یکی از مشکلات مرتبط با سلامتی در جوامع مختلف بوده و در انگلستان، تخمین زده شده که بیش از 200000 نفر به این بیماری مبتلا شده و اکثر آنها هم نسبت به بیماری خود اطلاعی ندارند. این بیماری به دلیل قابلیت بالای جهش در ژنوم، فاقد واکسن و درمان قطعی بوده و تنها راه جلوگیری از آن، پیشگیری می‌باشد، اخیرا موفقیت‌های زیادی در درمان بیماران مبتلا به عفونت‌های ویروسی C گزارش شده است.روش اجرا: این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی بر روی 38 نفر از دانشجویان دو سال آخر دانشکده دندانپزشکی شهر بندرعباس انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای شامل دو بخش مشخصات فردی و سؤالات سنجش آگاهی و نگرش بود. بخش مشخصات فردی شامل 3 سؤال در زمینه سن، جنس، سابقه ابتلا به HCV، منبع اطلاعات از HCV و سال تحصیلی بود و پرسشنامه دیگر شامل 31 سوالات درباره آگاهی و 18 سوال درباره نگرش دانشجویان بود.یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی دانشجویان ورودی سال 91 قبل از مطالعه پمفلت ۱۴/۵۱و بعد از مطالعه پمفلت ۲۴/۹۸ بود. میانگین نمره نگرش دانشجویان ورودی سال 91 قبل از مطالعه پمفلت ۴۰/۱۶ و بعد از مطالعه پمفلت ۷۰/۴۴ بود. میانگین نمره آگاهی دانشجویان ورودی سال 92 قبل از مطالعه پمفلت ۱۱/۴۳ و بعد از مطالعه پمفلت ۲۳/۰۸ بود. میانگین نمره نگرش دانشجویان ورودی سال 92 قبل از مطالعه پمفلت ۳۳/۴۴ و بعد از مطالعه پمفلت ۷۰/۶۷بود.ارتباط معناداری میان افزایش آگاهی و مطالعه‌ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HCV در دانشجویان ورودی سال 91 وجود داشت(P=۰/۰۳۴). ارتباط معناداری میان افزایش نگرش و مطالعه‌ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HCV در دانشجویان ورودی سال 91 وجود داشت(P=۰/۰۳۹). ارتباط معناداری میان افزایش آگاهی و مطالعه‌ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HCV در دانشجویان ورودی سال 92 وجود داشت(P=۰/۰۲۵). ارتباط معناداری میان افزایش نگرش و مطالعه‌ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HCV در دانشجویان ورودی سال 92 وجود داشت(P=۰/۰۳۸). نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه میزان نمره آگاهی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی راجع به HCV و درمان HCV پایین بود و این آگاهی و نگرش با هیچ یک از مشخصات فردی ارتباطی نداشت. لذا پیشنهاد می‌گردد برنامه‌های آموزشی جهت ارتقای آگاهی دانشجویان در طی دوره تحصیلی راجع به HCV و درمان آن تدوین گردد و با توجه به اینکه منبع اصلی کسب اطلاعات دانشجویان دندانپزشکی در این مطالعه دروس دوران تحصیلی می‌باشد در نتیجه توجه ویژه به این دروس و محتوای آموزشی آن در ارتقا آگاهی و به دنبال آن نگرش بالاتر در دانشجویان به عنوان دندانپزشکان آینده کشور حائز اهمیت می‌باشد.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Thesis Type: Doctoral
Keywords: دندانپزشکی- پمفلت-هپاتیت C
Supervisor:
Supervisor NameEmail
آثار, سپیدهUNSPECIFIED
Subjects: WU Dentistry. Oral Surgery > WU 210-290 Dental Anatomy. Diseases
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Dental > Department of Endodontics
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5994

Actions (login required)

View Item View Item