Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #5990

[error in script] (2018) بررسی ارتباط بین میزان crowdingدندان های قدامی فک پایین و شاخص jarabakدر بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر بندرعباس بین سال های ۹۲تا۹۶. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img]
Preview
Image
mahmodi.jpg

Download (235kB) | Preview

Abstract

مقدمه:کرودینگ را میتوان به اصطلاح تغییر نسبت اندازه دندان به بافت یا ناسازگاری دنتوآلوئولار تعریف کرد.با توجه به اهمیتCrowdingو شناخت عوامل موثر بر آن و تناقصی که در مورد نقش رشد عمودی صورت وجود دارد.این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین crowding دندان های قدامی فک پایین و شاخص jarabak در بیماران مراجعه کننده مراکز درمانی شهر بندرعباس بین سال های ۹۲تا۹۶انجام شد. مواد و روش ها:این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی بر روی ۱۰۰نفر(۳۸مرد،۶۲زن)از افراد با سن بالای ۱۲سال انجام گرفت.در این مطالعه افراد دارای spacingو crowdingمورد ارزیابی قرار گرفتند.افراد دارای crowdingبه ۴دسته تقسیم و شاخص jarabak آنها مشخص و میزان همبستگی(شدت)،جهت و تعمیم پذیری آنها مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها:میانگین سنی افراد مورد مطالعه ۱۷.۴۴با انحراف معیر ۶.۴۲،میانگین۳.۳crowdingبا انحراف معیار۳.۰۶ و همچنین میانگین شاخص جارابک ۶۲.۸۸با انحراف معیار ۵.۴۲بود.که نتایج مطالعه نشان داد بین ۴ دسته crowding و شاخصjarabakارتباط معناداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری:آنالیز مولفه های این مطالعه نشان داد بین crowdingو جارابک از لحاظ آماری ارتباط معناداری وجود ندارد.از آنجا که برای ارزیابی crowdingدندانی نمی توان از شاخص جارابک استفاده نمود،توصیه می شود برای ارزیابی crowdingاز شاخص دیگری استفاده گردد.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Thesis Type: Doctoral
Keywords: Crowding ،jarabak
Supervisor:
Supervisor NameEmail
افضلی, مهردادUNSPECIFIED
Subjects: WU Dentistry. Oral Surgery > WU 140-166 Diseases. Injuries. Technology. Therapeutics
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Dental > Department of Maxillofacial Surgery
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5990

Actions (login required)

View Item View Item