Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #5980

[error in script] (2018) تاثیر آموزش مجازی عوامل خطر قلبی عروقی بر میزان آگاهی پزشکان عمومی. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img] Image
jomepour.jpg
Restricted to Repository staff only

Download (346kB)

Abstract

بيماريهای قلبی عروقی مهمترين بيماری دوران سالمندی شامل عارضه پيشرونده‌ای است که از دوران کودکی آغاز و تظاهر بالينی خود را به طور عمده در بزرگسالی از ميانسالی به بعد آشکار می‌کند. با توجه به اینکه تشخیص زودتر از موقع این بیماری باعث بهبود پروگنوز و درمان بیماران می شود، در نتیجه افزایش آگاهی افراد کادر درمان در رابطه با تشخیص زودرس، بسیار ضروری است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مجازی بر آگاهی پزشکان در مورد عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی بود. روش کار: مطالعه حاضر از نوع مداخله ای قبل و بعد بود . نمونه پژوهش 40 نفر از پزشکان عمومی شاغل در مراکز خدمات جامع شهر بندرعباس بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود که در دو مرحله قبل و بعد از مداخله توسط نمونه های مورد پژوهش تکمیل شد. پس از جمع آوری پرسشنامه های قبل از مداخله، فایل آموزشی عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی به صورت چند رسانه ای از طریق جزوه، سی دی و شبکه های اجتماعی (تلگرام، واتساپ و ...) در اختیار پزشکان قرار گرفت و پس از یک ماه مجددا پرسشنامه پس آزمون جهت تکمیل به صورت حضوری در اختیار پزشکان قرار گرفته و توسط آنان پر گردید. داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار SPSS نسخه ی 19 گردید. تجریه و تحلیل اطلاعات توسط آزمون های آماری مناسب انجام شد. یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که آگاهی پزشکان بعد از آموزش مجازی در مورد دیابت و فشار خون به طور معنی داری بالاتر از قبل از آموزش بود (P=0.000 و P=0.02) در بقیه موارد آگاهی پزشکان در زمینه های فعالیت فیزیکی، چاقی، سیگار کشیدن و نقش جنسیت و دیس لیپیدمی در بعد از آموزش افزایش پیدا کرده بود اما این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود ( به ترتیب ، P=0.973، P=0.167، P=0.211، P=0.211 و P=0.236). در سوالی در پرسشنامه پس آزمون، از پزشکان عمومی در مورد روش ارجح برای مطالعه پرسیده شد که سه گزینه کتابچه آموزشی، CD، شبکه های مجازی برای این سوال در نظر گرفته شد و 80 درصد کتابچه اموزشی و 20 درصد شبکه های مجازی را انتخاب کردند و هیچ کس CD را انتخاب ننمود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به نظر می رسد پزشکان در حیطه ی علمی، آموزش از طریق جزوه یا کتابچه ی آموزشی را به روش های دیگر مثل استفاده از کامپیوتر (سی دی) و یا شبکه های اجتماعی ترجیح می دهند و این نوع آموزش بدون برنامه های حضوری می تواند روش مناسبی برای افزایش آگاهی پزشکان عمومی در زمینه های مختلف باشد.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Thesis Type: Doctoral
Keywords: آموزش مجازی : بیماری های قلبی عروقی : عوامل خطر : پزشکان عمومی
Supervisor:
Supervisor NameEmail
نیک پرور, مرضیهUNSPECIFIED
عابدینی, صدیقهUNSPECIFIED
Subjects: Cardiovascular System > WG 500-700 Blood Vessels. Vascular Diseases
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Medicine > Departments of Clinical Sciences > Department of Heart
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5980

Actions (login required)

View Item View Item