Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی نیازهای آموزشی بیماران ترخیصی و رضایتمندی آنها از عملکرد آموزشی پرستاران در کرمان

(2009) بررسی نیازهای آموزشی بیماران ترخیصی و رضایتمندی آنها از عملکرد آموزشی پرستاران در کرمان. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v13n3p206-en.pdf

Download (195kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-165-en.html

Persian Abstract

مقدمه: شناسایی و رفع نیازهای آموزشی مددجویان با توجه به تغییری که بیماری در زندگی آنها بوجود آورده است. یکی از شاخصهای اصلی رضایتمندی بیماران از خدمات مراقبتی درمانی است. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای آموزشی بیماران ترخیصی و رضایتمندی آنها از عملکرد آموزشی پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان می باشد. روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی است که بر روی 502 نفر از بیماران ترخیصی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون T و تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردیدند. نتایج: نتایج بدست آمده نشان می دهد میانگین و انحراف معیار نمره نیازهای آموزشی مددجویان (85.53±16.4) و میانگین و انحراف معیار رضایت مددجویان از عملکرد آموزشی پرستاران (45.86±18.9) بود. تحلیل داده ها نشان داد بین برآورده شدن نیازهای آموزشی و متغیرهای وضعیت درمان و سن مددجویان ارتباط معنی دار آماری وجود دارد (P<0.05). به طوری که افراد مسن تر و آنها که درمان کامل نشده بودند رضایت کمتری نسبت به سایر گروهها داشتند. بین نمره رضایتمندی از برآورده شدن نیازهای آموزشی و انتظارات آموزشی مددجویان ارتباط معنی دار آمار وجود نداشت. نتیجه گیری: رضایت بیماران زمانی حاصل می گردد که توافق و تجانسی بین انتظارات آموزشی مددجویان و برنامه آموزشی اجرا شده وجود داشته باشد، اگرچه برنامه آموزش مددجویان نسخه ثابتی برای همه آنها نیست ولی برآورده شدن اولویتها و حداقل نیازها با توجه به طول مدت بستری آنها از سوی سیستم پرستاری ضروریست.

Title

Educational requirements of the discharged patients and their satisfaction about nursing educational performance, Kerman, Iran

Abstract

Introduction: Training is one of the most effective devices to improve the healthy behavior and it causes them to take part in taking care of themselves and paying more attention to treatment cementations. Hence, we aimed to measure the satisfaction of the discharged patients regarding educational needs and their expectancy. Methods: A descriptive study done on 502 discharged patients from Kerman hospitals. A pre-designed questionnaire was used to collect the data.Data were analyzed by t-test and ANOVA. Results: The average grade for educational expectation was (85.5±16.4). For the satisfied social workers was (45.8±18.9). The difference between the educational expectation and the variable of discharged patients age was significant (P<0.05). There was no relationship between the satisfaction grade of discharged patients and the fulfillment of the educational needs. Conclusion: The tendency of getting information and the educational expectation of the patients were at a very high rate, but the fulfillment of their educational needs was not favorable so it caused the dissatisfaction and showed the need of revising. The satisfaction of the patients was gained when there was relationship between the educational needs and the performed curriculum. The fulfillment of the priorities and the needs in accordance to the duration of hospitalization is crucial.

Item Type: Article
Keywords: Patients ، Patient Education ، Education, Nursing ، Nurses
Persian Keywords: بیماران، آموزش بیمار، آموزش، پرستاری، پرستاران
Subjects: health education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/592

Actions (login required)

View Item View Item