Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

میزان رضایت‌مندی بیماران بستری از طرح تحول نظام سلامت

(2017) میزان رضایت‌مندی بیماران بستری از طرح تحول نظام سلامت. Journal of Preventive Medicine.

[img] Text
article-1-249-en.pdf

Download (20B)

Official URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-249-en.html

Persian Abstract

هدف: رضایت بیماران از کیفیت خدمات بهداشتی درمانی ارائه‌ شده امری مهم است و هدف از اجرای طرح تحول نظام سلامت افزایش رضایت‌مندی مردم از خدمات سلامت و کاهش هزینه‌های بیمارستان‌های دولتی است، بنابراین این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران بستری از طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان شهید محمدی شهر بندرعباس طراحی و اجرا گردید. روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- مقطعی گذشته‌نگر است که با استفاده از مستندات و مدارک موجود در مرکز آمار بیمارستان شهید محمدی بندرعباس پس از اخذ مجوز در سال 1395 انجام شد. نمونه‌ها به تعداد 900 بیمار به روش تصادفی ساده ار تمام بخش‌های بیمارستان انتخاب شدند. اطلاعات مربوطه با استفاده از پرسشنامه رضایت‌مندی ارسالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Excel  و با استفاده از آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی) تجزیه و تحلیل شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد بیشترین میزان رضایت‌مندی به ترتیب از دریافت نکردن وجه خارج از صندوق توسط بیمارستان و دریافت صورت‌حساب هنگام ترخیص (100 درصد) و بیشترین نارضایتی بیماران(35/3 درصد) از خدمات پزشکی بوده است. نتایج همچنین نشان داد میزان رضایت بیماران بستری از خدمات ارائه شده طرح تحول نظام سلامت در حد مطلوبی قرار داشت. نتیجه‌گیری: هر چند در مطالعه حاضر میزان رضایت بیماران بستری از خدمات ارائه ‌شده طرح تحول نظام سلامت در حد مطلوبی قرار داشت اما نارضایتی بیماران از خدمات پزشکی می‌طلبد مسئولان  و متولیان امر نسبت به اجرای بهیه خدمات پزشکی توجه بیشتری نشان دهند.

Title

Evaluation of inpatient satisfaction from the implementation of the health system evolution program (HSEP)

Abstract

Introduction: Satisfaction of patients from the quality of health care services is important and the aim of the implementation of the health sector transformation plan (HSTP) is to increase the people's satisfaction from health services and reduce the costs of public hospitals. Therefore this study was conducted to determine the inpatient Satisfaction from the HSTP in Shahid Mohammadi Educational Hospital, Bandar Abbas, Iran. Methods: This is a retrospective descriptive cross-sectional study which was performed using the documents in the statistics center of Shahid Mohammadi Hospital, after obtaining necessary permissions, in 2016. The study samples included 900 patients who were selected using simple randomized sampling method from all of the hospital wards. Data were collected using a satisfaction questionnaire which was obtained from the Iranian Ministry of Health and Medical Education. Data were analyzed using Excel 2007 software and descriptive statistics (frequency and frequency percentage). Results: Data analysis showed that the highest satisfaction was related to paying no money at the time of hospitalization and receiving the bill when discharged (100) and the lowest satisfaction was associated with medical services (35.3). Conclusion: Although, in the present study, the satisfaction of hospitalized patients with the services provided by the health sector transformation plan was satisfactory, the dissatisfaction of patients with medical services requires authorities and carers to pay more attention to the implementation of medical services.

Item Type: Article
Keywords: Patient Satisfaction, Hospitals, Health Services, Health Planning.
Persian Keywords: رضایت‌مندی بیمار, بیمارستان, خدمات سلامت, طرح سلامت.
Subjects: WA Public Health > WA 525-590 Health Administration and Organization
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Social Determinants in Health Promotion Research Center
Depositing User: مجله طب پیشگیری
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5858

Actions (login required)

View Item View Item