Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

میزان رضایت بیماران بستری در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1394

(2017) میزان رضایت بیماران بستری در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1394. Journal of Preventive Medicine.

[img] Text
article-1-215-en.pdf

Download (20B)

Official URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-215-en.html

Persian Abstract

هدف: رضایت‌مندی بیماران برآیند مجموعه پیچیده‌ای از عوامل گوناگون است و برای دستیابی به آن لازم است ابعاد متعددی از خدمات ازجمله مراقبت‌های پرستاری، پزشکی، پشتیبانی و بخش‌های گوناگون سازمان به طریقی با یکدیگر هماهنگ شوند. بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان رضایت‌مندی بیماران بستری در بیمارستان‌های آموزشی شهر بندرعباس در سال 1394 صورت گرفت. روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی می‌باشد. جامعه پژوهش را 400 بیمار بستری در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های آموزشی شهر بندرعباس تشکیل می‌دهد که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ANOVA و کای‌دو تجزیه ‌و تحلیل شد. نتایج: در این پژوهش افراد در دامنه سنی 17 تا 60 سال قرار داشتند. 238 نفر (59/5 درصد) زن و 162 نفر (40/5 درصد) نفر مرد بودند. در مجموع بیشترین رضایت مربوط به خدمات پزشکی (69 درصد) و کمترین رضایت مربوط به فضای فیزیکی (20/5 درصد) بود. همچنین 50 درصد بیماران از خدمات ارائه‌ شده در این بیمارستان‌ها رضایت داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه میزان رضایت بیماران از بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها را در حد متوسط نشان داد. بیشترین رضایت در بخش درمانی (پزشکی و پرستاری) بود؛ بنابراین، به نظر می‌رسد توجه و برآورده کردن انتظارات بیماران می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی موثر واقع گردد.

Title

Inpatients satisfaction in educational hospitals of Hormozgan University of Medical Sciences in 2015

Abstract

Introduction: Patient satisfaction is a function of several factors which require a cooperation of the nursing staff, physicians, supportive and other related parts. The aim of this study was to determine the satisfaction level of inpationts in Bandar Abbas educational hospitals in 2015. Methods: This research is a descriptive-analytical and cross sectional study. The study population consisted of 400 inpatients from different wards wards of the educational hospitals of Bandar Abbas who were selected through stratified random sampling.  Data collection tool was researcher made questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS software and descriptive statistics (frequency, percent, mean, and standard deviation) and inferential statistics (ANOVA and Chi squared). Results: The participants aged between 17 and 60 years, including 238 (59.5) women and 162 (40.5) men. The highest level of satisfaction was with the medical services (69) and the lowest level of satisfaction was with the physical space (20.5). In total, 50 of the patients were satisfied with the services provided in these hospitals. Conclusion: The results showed a moderate level of satisfaction in different wards of the hospitals. The highest level of satisfaction was with the nursing and medical staff; therefore, it seems meeting the patients’ expectations can increase their satisfaction.

Item Type: Article
Keywords: Patients Satisfaction, Hospitalization, Hospitals.
Persian Keywords: رضایت بیمار, بستری, بیمارستان‌ها.
Subjects: WA Public Health > WA 525-590 Health Administration and Organization
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Preventive Medicine
Depositing User: مجله طب پیشگیری
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5850

Actions (login required)

View Item View Item