Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

تاثیر برنامه آموزش پیشگیری از سرطان بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دبیرستان‌های شهر هشتبندی

(2017) تاثیر برنامه آموزش پیشگیری از سرطان بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دبیرستان‌های شهر هشتبندی. Journal of Preventive Medicine.

[img] Text
article-1-222-en.pdf

Download (20B)

Official URL: http://jpm.hums.ac.ir/article-1-222-en.html

Persian Abstract

هدف: پیشگیری از سرطان باصرفه‌ترین و مؤثرترین روش مقابله با این بیماری است. مهم‌ترین راهی که برای پیشگیری می‌توان به کار برد، آموزش سلامت به‌طور موثر و فراگیر می‌باشد. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برنامه‌ آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان شهر هشتبندی در ارتباط با رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان در سال 1394 انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر نیمه تجربی مداخله‌ای شاهد‌دار می‌باشد که نمونه‌ مورد بررسی شامل 360 نفر از دانش‌آموزان شهر هشتبندی است که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها به ‌وسیله‌ پرسشنامه‌ محقق ساخته‌ جمع‌آوری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های ویلکاکسون، من‌ویتنی و اسپیرمن تجزیه‌ و تحلیل شدند.   نتایج: نتایج نشان داد قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌داری در میانگین نمره آگاهی، نگرش و عملکرد دو گروه وجود ندارد (0/05<­P-Value)، اما بعد از مداخله آموزشی، بین دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی‌داری در میانگین تغییرات نمره‌ آگاهی، نگرش و رفتار مشاهده گردید به طوری که میانگین نمرات متغیرهای مورد بررسی در گروه آزمون افزایش معنی‌داری یافت (0/05<­P-Value). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان‌دهنده‌ تأثیر مثبت برنامه آموزشی بر ارتقاء آگاهی، نگرش و در نهایت رفتارهای پیشگیرانه از سرطان در دانش‌آموزان می‌باشد بنابراین با توجه به اولویت پیشگیری بر درمان و همچنین کم‌هزینه‌تر بودن برنامه‌های پیشگیری نسبت به درمان به‌ خصوص در مورد سرطان‌ها، لزوم تدوین و اجرای این‌گونه برنامه‌های آموزشی ضروری به نظر می‌رسد.

Title

The Effect of cancer prevention education on student’s knowledge, attitude and practice in Hashtbandi city high schools

Abstract

Introduction: Prevention is the most cost effective way for coping cancer disease. Effective and comprehensive health education is the most important way to prevent cancer. This study aimed to investigate the effect of cancer prevention education on student’s knowledge, attitude and practice in Hashtbandi city. Methods: This study is an interventional quasi experimental study with a control group and the study population were 360 student from Hashtbandi city who were selected through simple randomized sampling. Data were collected by a researcher-made questionnaire and analyzed using SPSS software and Wilcoxon, mann whitney, and Spearman tests. Results: Results showed that before the educational intervention, there was no significant difference in the mean scores of knowledge, attitude, and behavior between the two groups (P-Value>0.05), but after the intervention, a significant difference was observed between the mean scores of knowledge, attitude, and behavior in the intervention and control groups so that in the intervention group the mean score of these variables increased significantly (P-Value<0.05). Conclusion: Results indicated the positive effect of educational intervention on promotion of knowledge, attitude, and preventive behavior of cancer in the students. Therefore, considering the priority of prevention over the treatment and also lower costs of prevention in comparison to the treatment, especially about the cancers, it is necessary to developm and implement educational programs.

Item Type: Article
Keywords: Knowledge, Attitude, Practice, Neoplasms.
Persian Keywords: آگاهی, نگرش, عملکرد, سرطان.
Subjects: WA Public Health > WA 108-245 Preventive Medicine
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Preventive Medicine
Depositing User: مجله طب پیشگیری
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5847

Actions (login required)

View Item View Item