Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

ساختار و فرآیند خانواده، سبک دلبستگی و هوش هیجانی در دختران فراری

(2017) ساختار و فرآیند خانواده، سبک دلبستگی و هوش هیجانی در دختران فراری. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v21n4p241-en.pdf

Download (270kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-1799-en.html

Persian Abstract

مقدمه: پدیده فرار از خانه یکی از مباحث بسیار حساس و پیچیده در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌‌باشد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی میزان فرار از خانه بیش از 3/2 میلیون نفر در سال در نوجوانان 13 تا 19 ساله می‌باشد که حدود 74 درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند. این مطالعه با هدف مقایسه ساختار و فرآیند خانواده ،سبک دلبستگی و هوش هیجانی در دختران فراری و عادی صورت گرفته است. روش کار: در مطالعه حاضر، کلیه دختران فراری تحت پوشش سازمان بهزیستی در شهرستان بندرعباس از طریق نمونه‌گیری ساده انتخاب شدند. 20 دختر فراری و 20 دختر عادی که از نظر خصوصیات دموگرافیک یکسان سازی شده بودند با استفاده از ابزار ساختار و فرآیند خانواده ،سبک دلبستگی و هوش هیجانی با آزمون تی مستقل مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج: بر اساس نتایج این مطالعه، تفاوت آماری معنی‌داری بین ساختار و فرآیند خانواده ،سبک دلبستگی و هوش هیجانی در دو گروه وجود داشت. نتیجه‌گیری: ساختار و فرآیند خانواده ،سبک دلبستگی و هوش هیجانی در دختران فراری و عادی متفاوت است.

Title

Family process and structure, attachment style, and emotional intelligence in runaway girls

Abstract

Introduction: The phenomenon of running away from home is taken into account as one of the highly sensitive and complicated issues in the field of social harms. According to a report released by the WHO, the annual rate of running away from home is more than 2.3 million. Thus, the purpose of the present study was to compare family structure and process, attachment style, and emotional intelligence among runaway and normal girls. Methods: In this study, all runaway girls covered by social welfare organization of Iran in Bandar Abbas city were selected by using the convenience sampling method 40 individuals were selected including 20 runaway girls and 20 normal girls who were matched in terms of demographic characteristics. Two groups were compared with t-test and Pearson correlation coefficient was used for evaluating relationship between variables. Results: According to the findings, there was a statistically significant difference between family structure, family process, attachment style, and emotional intelligence in normal and runaway girls (P<0.001). Moreover, there was a significant relationship between family structure and emotional intelligence. Conclusion: Family structure and process, attachment style, and emotional intelligence can affect the phenomenon of running away.

Item Type: Article
Keywords: Family Structure, Family Process, Attachment Style, Emotional Intelligence
Persian Keywords: ساختار خانواده, فرآیند خانواده, سبک دلبستگی, هوش هیجانی
Subjects: WM Psychiatry > WM 140-197 Mental Disorders. Behavioral Symptoms
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: Hormozgan Medical Journal
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5516

Actions (login required)

View Item View Item