Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #5511

[error in script] (2017) بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دو سال آخر دانشکده دندانپزشکی بندرعباس در رابطه با HPV و واکسن آن قبل و بعد از آموزش از طریق پمفلت در سال 1396. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img] Image
sraji.jpg
Restricted to Repository staff only

Download (359kB)

Abstract

موکوس دهانی یکی از نواحی حساس به عفونت پاپیلوما ویروس است. اگرچه عفونت حنجره با HPV نادر است، ولی بیماری بسیار شدیدی را ایجاد می کند. HPV های 6 و 11 ، شایع ترین عوامل اینگونه عفونت ها در سنین کودکی و بزرگسالی هستند. از سال 2006 واکسن HPV به عنوان عامل مؤثری در مقابله با ضایعات پیش سرطانی معرفی شده است و نتایج چندین کارآزمایی بالینی نیز اثربخشی بالای واکسن HPV را در پیشگیری از عفونت و ضایعات پیش سرطانی تایید کرده اند. روش اجرا: این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی بر روی 40 نفر از دانشجویان دو سال آخر دانشکده دندانپزشکی شهر بندرعباس انجام شد. ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه اي شامل دو بخش مشخصات فردي و سؤالات سنجش آگاهي و نگرش بود. بخش مشخصات فردي شامل 3 سؤال در زمينه سن، جنس، سابقه ابتلا به HPV، منبع اطلاعات از HPV و سال تحصیلی بود و پرسشنامه دیگر شامل 42 سوالات درباره آگاهی و 9 سوال درباره نگرش دانشجویان بود.یافته ها: میانگین نمره آگاهی دانشجویان ورودی سال 91 قبل از مطالعه پمفلت 75/13 و بعد از مطالعه پمفلت 00/32 بود. میانگین نمره نگرش دانشجویان ورودی سال 91 قبل از مطالعه پمفلت 41/29 و بعد از مطالعه پمفلت 33/67 بود. میانگین نمره آگاهی دانشجویان ورودی سال 92 قبل از مطالعه پمفلت 22/16 و بعد از مطالعه پمفلت 74/35 بود. میانگین نمره نگرش دانشجویان ورودی سال 92 قبل از مطالعه پمفلت 66/27 و بعد از مطالعه پمفلت 33/67 بود. ارتباط معناداری میان افزایش آگاهی و مطالعه ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HPV در دانشجویان ورودی سال 91 وجود داشت (p=0/048). ارتباط معناداری میان افزایش نگرش و مطالعه ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HPV در دانشجویان ورودی سال 91 وجود داشت (p=0/021). ارتباط معناداری میان افزایش آگاهی و مطالعه ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HPV در دانشجویان ورودی سال 92 وجود داشت (0/028). ارتباط معناداری میان افزایش نگرش و مطالعه ی پمفلت آموزشی درباره ویروس HPV در دانشجویان ورودی سال 92 وجود داشت (p=0/033). نتیجه گیری: با توجه به اینکه میزان نمره آگاهی و نگرش دانشجویان دندانپزشکی راجع به HPV و واکسیناسیون HPV پایین بود و این آگاهی و نگرش با هیچ یک از مشخصات فردي ارتباطی نداشت. لذا پیشنهاد میگردد برنامه هاي آموزشی جهت ارتقا آگاهی دانشجویان در طی دوره تحصیلی راجع به HPV و واکسیناسیون آن تدوین گردد و با توجه به اینکه منبع اصلی کسب اطلاعات دانشجویان دندانپزشکی در این مطالعه دروس دوران تحصیلی می باشد در نتیجه توجه ویژه به این دروس و محتواي آموزشی آن در ارتقا آگاهی و به دنبال آن نگرش بالاتر در دانشجویان به عنوان دندانپزشکان آینده کشور حائز اهمیت میباشد.

Item Type: Thesis (Doctoral)
Thesis Type: Doctoral
Keywords: دهانی، پاپیلوما
Supervisor:
Supervisor NameEmail
آثار, سپیدهUNSPECIFIED
Subjects: WU Dentistry. Oral Surgery > WU 140-166 Diseases. Injuries. Technology. Therapeutics
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Dental > Department of Endodontics
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/5511

Actions (login required)

View Item View Item