Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

آموزش بیمار: مطالعه وضع موجود و عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش بیمار در همودیالیز

(2016) آموزش بیمار: مطالعه وضع موجود و عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش بیمار در همودیالیز. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v20n4p250-en.pdf

Download (344kB) | Preview

Persian Abstract

چکیده مقدمه: بیماران همودیالیز با مشکلات جسمی متعدد و چالش های روانی و اجتماعی روبرو هستند. مداخلات مناسب در زمینه آموزش بیمار می تواند تأثیر مثبت بر کاهش عوارض و بهبود کیفیت زندگی آنها داشته باشد. علیرغم مزایای بالقوه آموزش بیمار، موفقیت آن بستگی به عوامل مختلف است. هدف از این مطالعه، تعیین وضعیت موجود و عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش بیمار در مراکز همودیالیز دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می باشد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی می باشد که در سال 1394 انجام گرفت. جمعیت مورد مطالعه شامل 420 نفر از بیماران مراجعه کننده به مراکز همودیالیز دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می باشد. داده ها با استفاده از یک پرسشنامه خودساخته که روایی و پایایی آن بدست آمد، جمع آوری گردید. داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS 20 و آمار توصیفی و آمار تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: رایج ترین روش های آموزش بیماران در مراکز همودیالیز مورد مطالعه شامل پمفلت (37 درصد)، گفتگوی شفاهی (26 درصد) و کارگاه (18 درصد) می باشد. مهم ترین عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش بیماران همودیالیزی شامل آموزش بر اساس نیازهای یادگیری (85/4)، سهولت محتوای آموزشی (77/4)، برقراری ارتباط مناسب بین ارائه دهندگان و بیماران (61/4)، مهارتهای آموزش دهنده (50/4) و مشارکت بیمار در برنامه ریزی و اجرای آموزش (44/4) تعیین گردید. نویسنده مسئول: دکتر محمد جبراییلی گروه فناوری اطلاعات سلامت،، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ارومیه - ایران تلفن: 4432752305 98+ پست الکترونیکی: jabraeili.m@umsu.ac.ir نتیجه گیری: بیماران همودیالیز برای سازگاری با شرایط خود و انجام رفتارهای خودمراقبتی نیازمند آموزش می باشند. بنابراین، پزشکان و پرستاران باید از طریق برقراری ارتباط مؤثر با بیماران، آموزش های لازم بر اساس نیازهای یادگیری بیمار و با استفاده از روش های مختلف ارائه دهند. لذا ضروری به نظر می رسد که در این زمینه آموزش مداوم برای ارائه کنندگان خدمات انجام یابد و همچنین کیفیت آموزش بیمار ارزیابی شده و انگیزش های آموزش بیمار در ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی افزایش یابد.

Title

Patient education: a study on the present situation and factors affecting success of patient education in hemodialysis

Abstract

ABSTRACT Introduction: The hemodialysis patients face with multiple physical problems and psychosocial and social challenges. The proper interventions in the field of their education have a positive impact on the reduction of complications and improvement of the quality of their life. Despite the potential benefits of patient education, its success depends on various factors. The purpose of this study was determined present situation and factors affecting success of patient education in hemodialysis centers of Urmia University of Medical Sciences. Methods: This is a cross-sectional descriptive study conducted in 2015. The study population included 420 patients in hemodialysis centers in Urmia University of Medical Sciences. Data were collected using a self-structured questionnaire which was estimated as both reliable and valid. The data were analyzed by SPSS 20 software descriptive statistics and analytical statistics. Correspondence: Mohamad Jabraeily, PhD. Faculty of Paramedical Department of Health Information Technology, Urmia University of Medical Sciences. Urmia, Iran Tel:+98 4432752305 Email: jabraeili.m@umsu.ac.ir Results: The most common of patients education methods in hemodialysis centers under study included handout-pamphlet (37), oral conversation (26) and workshop (18). The most factors affective in hemodialysis patients education were related to patient education based on learning needs (4.85), ease of learning educational content (4.77), Proper communication between providers and patients (4.61), Skills of educators (4.50) and patient participation in the planning and implementation of education (4.44) respectively). Conclusion: The hemodialysis patients need education in order to adapt to their condition and perform self-care behavior. So, physicians and nurses should provide education based on learning needs of patient through effectively communicating with patients and applying various methods. It is necessary that continuing education for healthcare provider conducted and also the quality of patient education evaluated and motivation of health care providers increased.

Item Type: Article
Keywords: Patient Education, Factors Affecting, Success, Hemodialysis
Persian Keywords: آموزش بیمار, عوامل مؤثر, موفقیت, همودیالیز
Subjects: general
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/534

Actions (login required)

View Item View Item