Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

(2015) بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v18n6p474-en.pdf

Download (285kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-1432-en.html

Persian Abstract

مقدمه: امروزه رضایت مندی بیماران از نحوه ارائه خدمات اورژانس، به عنوان یکی از شاخص های مهم کیفیت مراقبت و ارائه خدمت بیمارستان ها مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت مندی از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام گرفته است. روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 363 بیمار مراجعه کننده به اورژانس های استان در نیمه اول سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به کمک پرسشنامه حاوی مشخصات زمینه ای و 15 سوال مربوط به رضایت مندی از نحوه ارائه خدمات اورژانس جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 05/0P< معنی دار تلقی گردید. نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده، 87 افراد از نحوه ارائه خدمات در مراکز اورژانس راضی یا خیلی راضی بوده اند. رضایت از مراقبت های پرستاری، رضایت ازنحوه برخورد و رفتار پزشک اورژانس در ارتباط با بیمار و رضایت از دسترسی به هنگام نیازبه ترتیب با فراوانی 6/92 درصد، 89 درصد و 88 درصد بیشترین میزان رضایت مندی و در مقابل رضایت از کیفیت غذای بیمارستان و رضایت از وضعیت نظافت عمومی و سرویس های بهداشتی بیمارستان به ترتیب با 48 درصد و 2/66 درصد کمترین رضایت مندی را به خود اختصاص دادند. میزان رضایت مندی گزارش شده توسط مردان در مقایسه با زنان، افراد مجرد در مقایسه با فراد متأهل و همچنین در گروه های سنی و گروه های شغلی مختلف تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: توجه بیشتر مسئولین در برنامه ریزی و توزیع عادلانه منابع و توجه به خصوصیات منطقه جغرافیایی و فرهنگ می تواند در کاهش نارضایتی ها مؤثر باشد. همچنین توجه به محیط، رفاه عمومی و پشتیبانی اورژانس در افزایش رضایت مندی نقش به سزایی خواهد داشت

Title

Assessment of patient satisfaction with the services provided by emergency wards at hospitals affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences

Abstract

Introduction: Today, patient satisfaction with the emergency services is considered as one of the main indices for the quality of hospital care service. The purpose of this study is to determine the rate of patient satisfaction referring to the emergency wards of hospitals affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences (HUMS). Methods: This descriptive-analytic cross-sectional study was carried out from March to September 2012, using a questionnaire designed to indicate the level of patient satisfaction with medical and non-medical services provided by the hospitals affiliated to HUMS. The collected data were analyzed by SPSS statistical software using t-test and analysis of Variance. P<0.05 was considered as significant. Results: The results indicated that, in general, 87.4 of the patients were satisfied with the emergency services. The highest level of satisfaction was related to nursing behavior (92.6), physician attention and behavior (89) and responsibility toward patients (88), whereas the lowest level directed to the quality of meals and cleanliness of the ward and sanitation services (48 and 66.2 respectively). None of the background variables such as gender, age, marital status and occupation was statistically significant to general patient satisfaction (P>0.05). Conclusion: According to the significant differences of satisfaction in hospitals across the province in terms of geographical characteristics, more attention to the planning and equitable distribution of resources can be effective in reducing dissatisfaction. Moreover, attention to the environment, welfare and emergency support will play a significant role.

Item Type: Article
Keywords: Patient Statisfaction – Emergency - Hormozgan
Persian Keywords: رضایت‌مندی بیمار – اورژانس - هرمزگان
Subjects: general
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/488

Actions (login required)

View Item View Item