Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه روایتی بر کاهش بحران هویت و بهبود سلامت روان دانش‌آموزان دیواندره

(2014) بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه روایتی بر کاهش بحران هویت و بهبود سلامت روان دانش‌آموزان دیواندره. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v18n5p403-en.pdf

Download (267kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-1394-en.html

Persian Abstract

مقدمه: روایت درمانی رویکردی نسبتاً نو در درمان مشکلات روانی و مبتنی بر رویکرد پست مدرن می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه روایتی بر کاهش بحران هویت و بهبود سلامت روانی دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان دیواندره انجام گرفت. روش کار: این تحقیق یک مداخله بالینی از نوع مطالعات نیمه آزمایشی می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی پسر شهرستان دیواندره که در سال 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. جهت نمونه گیری از بین دبیرستان های پسرانه شهرستان دیواندره دو دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب گردید و بعد از اجرای پرسشنامه های سبک های هویتی برزونسکی و سلامت روان (GHQ) و بررسی جواب ها 30 دانش آموز که نمره آنها در سلامت روان و بحران هویت، یک انحراف معیار پایین تر از میانگین بود، به صورت تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید و داده ها در نرم افزار SPSS 19 تحلیل گردید. نتایج: یافته ها نشان داد که روایت درمانی می تواند در کاهش بحران هویت دانش آموزان مؤثر باشد و باعث دست یابی به هویت بهنجار می گردد. همچنین روایت درمانی در بالا بردن سلامت روانی تأثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش و از آن جایی که بحران هویت و سلامت روانی پایین تأثیرات منفی در رشد شخصیت و شکوفایی استعدادهای فرد دارد، توصیه می شود از درمان روایتی در درمان چنین اختلالاتی بهره گرفته شود

Title

The effectiveness of group narrative therapy on reducing identity crisis and mental health improvement of Divandarre students

Abstract

Introduction: Narrative therapy is a rather new approach based on the postmodern approach in treatment of mental disorders. This study aims to investigate the effectiveness of group therapy on reducing identity crisis and mental health improvement of boy students at Divandarreh high schools. Methods: In a semi-experimental study targeting all boy students studying at Divandarreh high schools (2011-2012) where two high schools were randomly selected. GHQ and Berzonsky identity style questionnaires were distributed. Thirty students - whose scores for mental health and identity crisis were 1 standard deviation lower than the average – were randomly divided into trial and control groups. Multivariate covariance analysis was used for the analysis of the data in SPSS software Package (version 19). Results: The findings showed that narrative therapy could be effective for both reducing identity crisis and achieving normal identity. Narrative therapy also effects on improving the mental health. Conclusion: According to the findings of this study as well as the negative impacts of identity crisis on one hand and low mental health on personality development and talent flourish of the individual on the other hand, it is recommended to use narrative therapy for the treatment of such disorders.

Item Type: Article
Keywords: Narrative Therapy – Identity Crisis - Mental Health
Persian Keywords: روایت درمانی - بحران هویت - سلامت روان
Subjects: general
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس مهدی شریفی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/468

Actions (login required)

View Item View Item