Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

مقایسه تاثیر دو روش آموزش بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در زمینه بهداشت قاعدگی، سال 1384-85

(2009) مقایسه تاثیر دو روش آموزش بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در زمینه بهداشت قاعدگی، سال 1384-85. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v12n4p271-en.pdf

Download (199kB) | Preview

Persian Abstract

مقدمه: نوجوانی به عنوان دهه دوم زندگی، دوره ای بسیار مهم و حیاتی از تکامل انسان است که با تغییرات شدید جسمی، جنسی و روانی- اجتماعی همراه است. عدم شناخت نوجوان در رابطه با مسایل این دوره می تواند پایه گذار بسیاری از مشکلات جسمی و اختلالات رفتاری گردد. هدف این مطالعه، مقایسه دو روش آموزش بر سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دبیرستانی شهر بندرعباس در رابطه با بهداشت دوران قاعدگی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد میباشد که تعداد 400 دانش آموز دختر مقطع اول دبیرستان با روش نمونه گیری خوشه ای از سطح شهر بندرعباس انتخاب شدند و توسط دو روش آموزشی (آموزش از طریق همسالان و آموزش از طریق جزوه) با هم مقایسه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که حاوی سوالاتی در رابطه با سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان بود که ابتدا یک آزمون ابتدایی و سه ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی یک آزمون پایانی انجام گرفت و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS12 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته های مطالعه حاضر نمایانگر افزایش معنی دار میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان مورد مطالعه در هر دو گروه بود. تاثیر آموزش از طریق همسالان از روش دیگر بیشتر بود که باعث افزایش سطح آگاهی و نگرش دانش آموزان شد (P<0.000) اما در هر دو روش علیرغم افزایش معنی دار میانگین نمرات عملکرد، تغییری در سطح عملکرد مشاهده نشد و آموزش از طریق جزوه فقط در افزایش سطح آگاهی دانش آموزان موثر بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان موثر است اما برنامه ریزان بهداشتی باید قادر به ارایه برنامه و روشهای مناسب جهت آموزش و توانمندسازی دختران جوان در جهت کسب مهارتهای زندگی باشند.

Title

The effect of different methods of health education on knowledge, attitudes and practice of female students regarding menstrual hygiene in Bandar Abbas (2006)

Abstract

Introduction: One of the fundamental ways to health promotion is training the hygiene. The aim of this study was to determine the effect of education on the level of knowledge, attitudes and practice of female students in Bandar Abbas city regarding the menstrual hygiene Methods: This study was semi-experimental as type before and after. The number of sample was 400 female students on high school in Bandar Abbas city, that they collected by cluster sampling and two methods of training peer education and booklet compare with each other. Information was caught by questionnaire that to assess knowledge, attitudes and practice of students. At the first of study accomplished pretest, then after training plans accomplished the post test. (3 months later).Finally information analysis was performed with software as spss12. Results: The results of this study indicated that there was significant difference between the mean score in knowledge, attitude and practice before and after training in two groups. The effect of peer education on this item was more than the other methods that caused to increase in knowledge and attitudes level in samples( p=0.000) .But despite increasing in mean score of practice there was no change in practice level and training with booklet just increased the level of knowledge. Conclusion: Therefore, it can be concluded that health education is effective on knowledge, attitudes and practice of students but health education providers would be able to come up with appropriate methods to empower and educate young girls to adopt necessary life skills.

Item Type: Article
Keywords: Health Education ، Knowledge ، Attitudes ، Practice ، Menstrual Hygiene
Persian Keywords: آموزش بهداشت، آگاهی، نگرش، عملکرد، بهداشت دوران قاعدگی
Subjects: health Education
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/369

Actions (login required)

View Item View Item