Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

موانغ‌و‌تسهیلکنندههای‌آموسش‌سالمت‌به‌مزدم‌اس‌دیدگاه‌پزسنل‌مزاکش‌بهداشتی‌درمانی:‌ یک‌مطالؼه‌کیفی

(2015) موانغ‌و‌تسهیلکنندههای‌آموسش‌سالمت‌به‌مزدم‌اس‌دیدگاه‌پزسنل‌مزاکش‌بهداشتی‌درمانی:‌ یک‌مطالؼه‌کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت.

[img]
Preview
Text
jqr.ir-v5n4p387-fa.pdf

Download (486kB) | Preview

Persian Abstract

مقدمه: آموزش سلامت با هدف تأمین و ارتقای سلامت جامعه فرایند پیچیده و چندبعدی است که عوامل متعددی در اثربخشی آن تأثیرگذار است. هدف از مطالعه حاضر، تبیین دیدگاه کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خمیر در مورد موانع و تسهیل ‌کننده‌های آموزش سلامت به مردم بود. روش‌: در این مطالعه کیفی، اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی درمانی با حداقل 3 سال سابقه کار، که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، جمع‌آوری شد. جهت تحلیل داده‌ها از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. برای اطمینان از مقبولیت داده‌ها از نظرسنجی مشارکت‌ کنندگان استفاده گردید. قابلیت تأیید یافته‌ها با بازنگری ناظران مشخص شد. یافته‌ها: از نتایج حاصل از تحلیل محتوا در خصوص موانع آموزش سلامت به مردم، 2 درون‌مایه (موانع انسانی و موانع غیرانسانی) استخراج شد. درون‌مایه موانع انسانی شامل 3 طبقه اصلی (مدیریت سیستم بهداشتی درمانی، ضعف پرسنل بهداشتی درمانی و عوامل مربوط به مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی) بود. طبقه مدیریت سیستم بهداشتی درمانی به 2 زیرطبقه (نگرش منفی مدیران و عملکرد نامناسب مدیران) گروه‌بندی شد. درون‌مایه موانع غیر انسانی شامل 2 طبقه اصلی (عوامل مربوط به محیط فیزیکی و عوامل مربوط به شرایط کار) بود. از نتایج به ‌دست ‌آمده از تحلیل محتوا در خصوص تسهیل ‌کننده‌های آموزش سلامت به مردم 2 درون‌مایه (عوامل انگیزشی و عوامل کمک ‌کننده) استخراج گردید. درون‌مایه عوامل انگیزشی شامل 2 طبقه اصلی (حمایت مدیران بهداشتی درمانی و حمایت مراجعه کنندگان) بود. درون‌مایه عوامل کمک‌ کننده به 3 طبقه اصلی (شرایط مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی، عملکرد مدیران بهداشتی درمانی و خصوصیات پرسنل بهداشتی درمانی) گروه‌بندی گردید. نتیجه‎گیری: بهبود مدیریت آموزشی از سوی مدیران در سیستم‌های بهداشتی درمانی، جهت ارتقای کمیت و کیفیت آموزش سلامت به مردم در مراکز بهداشتی با اجرای اقداماتی چون نظارت و ارزشیابی صحیح از فعالیت آموزشی کارکنان، حمایت از کارکنان فعال آموزشی، تأمین نیروی کافی و برگزاری کلاس‌های آموزشی مفید، پیشنهاد می‌گردد.

Title

Barriers and Facilitators in Health Education for the People from Health Care Providers' Perspective: A Qualitative Study

Abstract

Introduction: Health education with the goal of providing and promoting community health is a complex and multidimensional process that several factors influence its effectiveness. This study aimed to explain the views of staff in the health centers of the Khamir County, Iran, about barriers and facilitators in health education for the people. Method: In this qualitative study, data were collected through semi-structured interviews with 15 employees in health centers with at least 3 years of work experience, who were selected through purposive sampling. The content analysis approach was used to analyze the data. Contributors surveyed to ensure that the data were acceptable. Reviewers carried out confirmation of findings. Results: Two themes (human barriers, and inhuman barriers) extracted from the results of content analysis on barriers to health education for the people. The theme of human barriers consisted of three main categories (management of health care system, weakness of health care personnel, and factors related to service recipients in health centers). The management of health care system group was divided into two subgroups (managers' negative attitudes, and inadequate managers' performance). The theme of inhumane barriers included two main groups (factors related to physical environment, and factors related to working conditions). Two themes (motivational factors, and contributing factors) extracted from the results of content analysis on health promotion facilitators. The motivational factors included two main groups (health managers' support, and clients' support). The main contributory factors classified into three main groups (the conditions of clients' service in health centers, health managers' performance, and health care personnel's characteristics). Conclusion: Improvement of educational management in health systems by managers, in order to improve the quality and quantity of health education for the people in health centers is recommended. This can be reached via implementing such measures as proper monitoring and evaluation staff training activities, support for active educational staff, enough human supply, and conducting useful training classes.

Item Type: Article
Keywords: Health education, Barriers, Facilitators, Health staff, Health centers
Persian Keywords: آموزش سلامت، موانع، تسهیل ‌کننده‌ها، کارکنان بهداشتی، مراکز بهداشتی درمانی
Subjects: WA Public Health > WA 300-395 Health Issues of Special Population Groups
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Social Determinants in Health Promotion Research Center
Depositing User: مركز تحقيقات عوامل اجتماعی درارتقا سلامت خليج فارس
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/3652

Actions (login required)

View Item View Item