Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

تأثیر برنامه آموزش سالمت بر استرس شغلی پرستاران زن

(2015) تأثیر برنامه آموزش سالمت بر استرس شغلی پرستاران زن. تحقيقات نظام سلامت.

[img]
Preview
Text
3001013940105.pdf

Download (459kB) | Preview

Persian Abstract

مقدمه: استرس شغلی یکی از مهمترین خطرات شغلی در عصر مدرن است، به نحوی که هم برای فرد و هم سازمان موجب خسارت و زیانهای فراوان میشود و پرستاری از مشاغل پر استرس است. این مطالعه با هدف تعيين تأثير آموزش بهداشت بر کاهش استرس شغلی در پرستاران انجام شد. روشها: این پژوهش نيمه تجربی درسال 98 در بيمارستانهای دولتی همدان و بر روی 89 کارشناس پرستاری که بهطور تصادفی در گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند انجام شد.جهت سنجش استرس شغلی از مقياس استرس شغلی پرستاران )NSS یا scale stress nursing )و جهت سنجش آگاهی، نگرش، مهارتها و رفتارهای خودیاری از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برنامه آموزشی طی 8 جلسه به مدت 3 هفته برای گروه مداخله انجام شد و سپس پرستاران به مدت 8/1 ماه پيگيری شدند. برای تحليل دادهها از نرمافزار spss13 وآزمون آماری t تست، مان ویتنی و ویل کاکسون استفاده شد. یافتهها: ميانگين نمره استرس شغلی قبل از آموزش در 2 گروه اختالف معنیدار نداشت. اما بعد از آموزش ميانگين نمره استرس شغلی در گروه مداخله نسبت به شاهد کاهش معنیدار داشت )001/0< p )همچنين ميانگين نمرات آگاهی، نگرش، مهارتها و رفتارهای خودیاری پس از آموزش در گروه مداخله افزایش معنیدار داشت )001/0< p.) نتیجهگیری: یافتهها تأثير برنامه آموزش بهداشت را در افزایش رفتارهای خودیاری و کاهش استرس شغلی پرستاران تأیيد میکنند.

Title

The effect of health education program on femail nursses stress

Abstract

Background: Job stress is one of the most important occupational hazards in present time, so that, creates, a lot of damage for individuals and organizations and nursing is a stressful jobs. This study aim the impact of health education on reducing occupational stress in nurses was conducted. Methods: A quasi-experimental research was done in 2011 public haspitals of Hamedan on 58 Nurses, who were randomizing, in the intervention and control groups. For measure of job stress , nursing stress scale (NSS) and to assess of knowledge, attitudes, skills and behaviors , was used self-made questionnaire. Training program during the fifth session in 3 weeks, for the intervention group was done and nurses for 1/5 month, were followed. For data analysis was used software of spss and statistical t- test Findings: Average score of job stress, before training, the two groups did not differ significantly.but, after training, the average score of job stress in the intervention group than control group, had a significant reduction (p<0.001). Also, the average scores of knowledge, attitude, skills and behavior, after training,had a significant increase in the intervention group( p<0.001). Conclusion: Findings were confirmed the impact of health education programs in increasing behaviors and reduce job stress among nurses

Item Type: Article
Keywords: Education, Nursing,Tension
Persian Keywords: آموزش، پرستاری، استرس
Subjects: WA Public Health > WA 108-245 Preventive Medicine
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Social Determinants in Health Promotion Research Center
Depositing User: مركز تحقيقات عوامل اجتماعی درارتقا سلامت خليج فارس
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/3634

Actions (login required)

View Item View Item