Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

اثیر برنامه آموزشی بر میزان آگاهی و ترجیح نوع زایمان در زنان نخست زا

(1393) اثیر برنامه آموزشی بر میزان آگاهی و ترجیح نوع زایمان در زنان نخست زا. مجله سلامت و مراقبت.

[img]
Preview
Text
arumshcj-v16n1p74-fa.pdf

Download (445kB) | Preview

Persian Abstract

زمینه و هدف: زایمان سزارین در ایران 4-3 برابر استاندارد جهانی است و 75 درصد سزارینهای انجام شده در ایران بدون اندیکاسیون طبی و بصورت انتخابی بوده است. با توجه به نقش آموزش بعنوان یک عنصر کلیدی در افزایش سازگاری با زایمان طبیعی و کاهش سزارینهای غیرضروری، پژوهش حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی بر میزان آگاهی و ترجیح نوع زایمان در زنان نخست زا انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر مطالعهای مداخلهای با دو گروه مداخله و کنترل بود که بر روی 70 نفر (35 نفر گروه مداخله، 35 نفر گروه کنترل) از زنان باردار نخست زا (با قصد زایمان به روش سزارین) در مراکز بهداشتی درمانی شهر بندرعباس در سال 1392 انجام گرفت. روش نمونهگیری ترکیبی ازخوشهای و تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بود. دادهها با استفاده از 16-SPSS و از طریق آزمون تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین نمره آگاهی (001/0<p (و خودکارآمدی (001/0<p (بعد از انجام مداخله آموزشی در دو گروه اختلاف معنیداری دیده شد. پس از مداخله آموزشی در گروه مداخله 16 نفر (4/45 (%از مادران زایمان طبیعی را بعنوان روش ترجیحی انتخاب نمودند. بعد از پیگیریهای تلفنی 11 نفر (42/31 (%زایمان طبیعی انجام دادند. نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامههای آموزشی پیوسته و سیستماتیک توسط کارکنان بهداشتی تاثیر بسزایی در زمینه تشویق مادران باردار به انجام زایمان طبیعی و کاهش سزارین داشت.

Title

The Effect of Education on Knowledge and Preferred Method of Delivery in Nulliparous Women

Abstract

Background & objectives: Cesarean section in Iran is 3 to 4 times higher than global standard. 75% of such deliveries are done without prior medical indication and merely based on mother’s option. Considering the effect of instruction on raising the adaptation to natural delivery and decreasing unnecessary surgical childbirth, the present study aimed to investigate the effect of instruction on awareness and self-efficacy of primiparous women and their choice of delivery type. Methods: The present research was an interventional study having two groups: treatment and control. A total of 70 primiparous women were participated in this research that had opted for caesarian section. It was conducted in Medical Healthcare Centers of Bandar Abbas in 2013. The sampling was a combination of cluster and simple randomized type. The data gathering instrument was a researcher-made questionnaire. The data were analyzed using SPSS V.16. Independent sample t-test along with paired t-test was run to analyze the data. Results: After the intervention, a significant difference was found between awareness score (p<0.001) and self-efficacy score (p=0.001) in the treatment group. No significant divergence was witnessed between the two groups in terms of performance (p=0.001). After the instructional intervention, in the case group, 16 persons (45.4%) of mothers opted for natural vaginal delivery as a preferred delivery type. After the follow-up phone calls, 11 persons (37.2%) were found to have had natural delivery. Conclusion: The devisal and enactment of systematic and ongoing instructional programs by medical staff can have a dramatic effect on encouraging mothers to have natural delivery and less surgical childbirth

Item Type: Article
Keywords: Instructional Program, Awareness, Primiparous, Delivery Type
Persian Keywords: برنامه آموزشی، آگاهی، نخست زا، روش زایمان
Subjects: WA Public Health > WA 108-245 Preventive Medicine
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Social Determinants in Health Promotion Research Center
Depositing User: مركز تحقيقات عوامل اجتماعی درارتقا سلامت خليج فارس
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/3567

Actions (login required)

View Item View Item