Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

ارزشيابي 360 درجه عملكرد دانشجويان مامايي در بلوك زايمان مركز شهيد اكبرآبادي سال 93

(1395) ارزشيابي 360 درجه عملكرد دانشجويان مامايي در بلوك زايمان مركز شهيد اكبرآبادي سال 93. مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی.

[img]
Preview
Text
hums-dsme-v3n1p73-fa.pdf

Download (1MB) | Preview

Persian Abstract

چکيده مقدمه و هدف: یکی از جنبه‌های اساسی و مهم آموزش، ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان است. ارزیابی 360 درجه یا بازخورد چند ارزیابه، روشی است که ارزیابی شونده توسط اطرافیان ارزشیابی شده و بازخورد دریافت می‌کند. با توجه به اهمیت نقش ماماها و اهمیت تربیت دانشجویان این حرفه در ارتقا سلامت بیش از نيمي از جامعه، مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی 360 درجه عملکرد دانشجویان مامايي در بلوك زایمان مرکز شهید اکبرآبادی انجام شده است. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقایسه‌ای و مقطعی است. ابزار پژوهش پرسشنامه ارزیابی عملکرد كيفيت مراقبت‌های مامايي دفتر مامايي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ایران بود. عملکرد دانشجویان در 4 مرحله مختلف زایمان با مقیاس لیکرت بوسیله مادران زائو، مربیان، پرسنل مامايي، دستیاران و مسئولین اتاق زایمان و خود ارزیابی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار آماری SPSS 20 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار مجموع نمرات ارزشیابی در مراحل مختلف زایمان از دیدگاه مربیان بالینی، دانشجویان، ماماهای مسئول، ماماهای اتاق زایمان، دستیاران زنان و مادر به ترتیب 70/18±63/223، 28/17±80/216، 34/21±00/192، 17/31±90/186، 04/46±20/163، 52/13±12/116 بود. آزمون من ويتني نشان داد كه نمرات ارزشیابی عملکرد دانشجویان از دیدگاه مربیان به صورت معنی‌داري نسبت به تمام گروهها به جز خودارزیابی دانشجویان (001/0P<) بالاتر بوده و كمترين نمره ارزیابی مربوط به مادران بوده كه نسبت به تمام گروهها عملکرد را پايين تر ارزیابی کردند (0001/0P=). نتیجه‌گیری: ارزیابی 360 درجه ابزاری ارزشمند در ارزیابی عملکرد در بالین می‌باشد و از نتایج آن می‌توان در برنامه‌ریزی آموزشی استفاده نمود.

Title

Using a 360 Degree Feedback System for Performance Appraisal of Midwifery Students in Shahid Akbar Abadi Maternity Hospital

Abstract

Introduction: Assessment of clinical competence is one of the fundamental aspects of medical education. Three hundred sixty degree feedback system for performance appraisal is a common practice that appraisee is evaluated by the people around and then he receives feedback. With respect to important role of midwives and importance of training midwifery students in improving health of more than half of society, the present study has been conducted using a 360 degree feedback system for performance appraisal of midwifery students at Shahid Akbar Abadi maternity hospital. Methods: The present research is a cross- sectional comparative study. The appraisal questionnaire for the quality of care and performance of nurses at midwifery office the ministry of health and medical education is the research instrument used in this study. Students' performance was examined at four different stages using Likert scale by hospital-delivered mothers, midwifery personnel, educators, practitioners in delivery room, and students' self-assessment. Results: Mean and standard deviation of sum of appraisal scores at different stages of delivery from the view point of clinical educators, students, midwives in charge of the labor, midwives in delivery room, practitioners in delivery room, and hospital-delivered mothers are equal to 223.63±18.70, 216.80±17.28, 192.00±21.34, 186.90±31.17, 163.20±46.04, 16.2±13.52. Mann - Whitney test indicated that appraisal scores of students' performance from the view point of clinical educators have been greater than thoe of other groups except for students' self-assessment (P<0.001) and minimum appraisal score relates to hospital-delivered mothers who evaluated performance lower than other groups (P=0.0001). Conclusion: three hundred sixty degree feedback system for performance appraisal is a common practice for performance appraisal, and the results of it can be used in education planning.

Item Type: Article
Keywords: Clinical Education, 360 - Degree Feedback, Performance, Midwifery Students
Persian Keywords: آموزش بالینی، ارزیابی 360 درجه
Subjects: Medical Eucation
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Journal of Development Strategies in Medical Education
Depositing User: مجله راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/3288

Actions (login required)

View Item View Item