Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی میزان اضطراب امتحان و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

(2013) بررسی میزان اضطراب امتحان و عوامل مرتبط با آن در بین دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v17n4p365-en.pdf

Download (218kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-1018-en.html

Persian Abstract

مقدمه: اضطراب امتحان، به عنوان یک پدیدهشایع از جمله دغدغه‌های اصلی نظام آموزش محسوب می‌شود که بر عملکرد تحصیلی فراگیران تأثیر می‌گذارد. نظر به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر با هدف شناسایی سطح اضطراب امتحان و عوامل مرتبط در دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به انجام رسید. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی - تحلیلی بوده که در مهرماه 1391 بر روی 310 دانشجوی جدیدالورود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای دو بخشی شامل ویژگی‌های دموگرافیک و مقیاس ساراسون بوده و نمره نهایی کسب شده (37-0) نمره اضطراب امتحان فرد را تعیین می‌نمود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری شامل Chi-square، Mann-Whitneyو kruscal wallis ضریب همبستگی Spirman و نرم‌افزار آماری 15 SPSS استفاده شد. نتایج: میانگین نمره اضطراب امتحان شرکت‌کنندگان در پژوهش، 06/6±65/13 بوده، 9/11 از دانشجویان دارای اضطراب امتحان شدید، 3/40، اضطراب متوسط و 8/47 دارای اضطراب امتحان کم بودند. بین جنس و سطح اضطراب امتحان و نیز سن با اضطراب امتحان، رابطه معنی‌داری مشاهده شد (05/0P<). اما بین هر کدام از متغیرهای رشته تحصیلی، وضعیت تأهل، شغل و تحصیلات والدین با سطح اضطراب دانشجویان، رابطه‌ای مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نظر به وجود دانشجویانی با اضطراب بالا و متوسط در این مطالعه و با توجه به تأثیرات مخرب این اضطراب بر عملکرد آموزشی دانشجویان، برنامه‌ریزیهای مؤثر و مداخلات روانشناختی پیشنهاد می‌شود.

Title

Exam anxiety and its relationship with demographic factors among new students in Hormozgan University of Medical Sciences

Abstract

Introduction: Exam anxiety as a common phenomenon is one of the problems of educational systems that affect academic performance. This study was performed to determine exam anxiety and its relationship with demographic factors among new students in Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive- analytical study, 310 new students of Hormozgan University of Medical Sciences were selected by random sampling in 2013 academic year. Data were collected via a two-component questionnaire including demographic information and Sarson scale. Exam anxiety score range was 0-37 in the questionnaire. Data were analyzed by statistical tests such as Chi-square, Mann-Whitney, Kruscall Wallis and Spearman correlation by SPSS 15. Results: The results showed that the mean score for exam anxiety was 13.65±6.06. Exam anxiety for 47.8 of the students was low, for 40.3 of them was moderate and 11.9 of the students suffer severely from exam anxiety. Results showed that level of exam anxiety was significantly correlated with sex and age. But there was not a significant relationship between level of exam anxiety score marital status, field of study, job, parents’ education. Conclusion: Considering, level of test anxiety was high & moderate in this research, and it has negative effects on academic performance, effectively planning and psychological interventions is suggested.

Item Type: Article
Keywords: Anxiety – Medical Students - Test
Persian Keywords: اضطراب - دانشجویان پزشکی - امتحان
Subjects: psychology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: Hormozgan Medical Journal
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/3125

Actions (login required)

View Item View Item