Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

اثر دستورالعمل‌های کانون توجه بر یادگیری تکلیفی تعادلی در بیماری پارکینسون

(2013) اثر دستورالعمل‌های کانون توجه بر یادگیری تکلیفی تعادلی در بیماری پارکینسون. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v17n4p323-en.pdf

Download (215kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-1014-en.html

Persian Abstract

مقدمه: تحقیقات در بزرگسالان نشان داده‌اند که دستورالعمل کانون توجه بیرونی نسبت به دستورالعمل کانون توجه درونی، در یادگیری حرکتی اثربخش تر و خودکاری بالاتری در کنترل حرکات دارد. لذا، هدف این تحقیق، بررسی اثر دستورالعمل‌های کانون توجه بر یادگیری تکلیفی تعادلی در بیماران پارکینسون بود. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، جامعه آماری شامل بیماران پارکینسون مراجعه‌کننده به کلینیک بودند که توسط نورولوژیست، واجد شرایط شرکت در این پژوهش تشخیص داده شدند. 23 نفر به عنوان نمونه (با دامنه سنی 38 تا85 سال) مراحل اجرایی تحقیق را تمام کردند. بیماران به طور تصادفی در سه گروه کنترل، کانون توجه بیرونی و کانون توجه درونی تقسیم شده و از طریق آزمون تعادلی برگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر گروه به مدت 5 روز تکلیف تعادلی را تمرین کرده و 72 ساعت بعد از آخرین جلسه، از آنها آزمون یادداری گرفته شد. برای مقایسه نمره تعادل گروهها از آزمون ANOVA و برای مقایسه آنان در چهار مرحله تحقیق از آزمون ANOVA با اندازه‌گیریهای مکرر و آزمون تعقیبی LSD در سطح معنی‌داری‌ کمتر از 05/0 استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تعادل شرکت کنندگان در هر سه گروه در مراحل فراگیری و یادداری بهبود پیدا کرد و با اینکه گروه توجه بیرونی بهتر از دو گروه دیگر عمل کرد، اما اختلاف معنی‌داری بین گروهها مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه تأثیر تمرین در بهبود مهارت تعادل در بیماران پارکینسون را تأیید نمود، اما مزیتی در خصوص نوع دستورالعمل ارائه شده پیدا نکرد. به نظر می‌رسد که احتمالاً اثرات دستورالعمل‌های کانون توجه در همه مهارتها و محیط‌های آموزشی به طور یکسان اتفاق نمی‌افتد.

Title

The effects of attentional focus instructions on learning of balance task amongst Parkinson disease patients

Abstract

Introduction: Studies with adults have shown that an external focus of attention results in more learning and greater automaticity than an internal focus. Hence, this study was conducted to evaluate the effects of attentional focus instructions on learning of balance skill amongst patients with Parkinson disease. Methods: In this quasi-experimental study, all Parkinson's disease patients referred to neurology clinic were examined by a neurologist and 23 patients who met the inclusion criteria of this study were evaluated using Berg balance scale. They were randomly assigned to control, external, and internal groups. The participants of each group practiced Berg balance scale for five days and then conducted the retention test, 72 hours after the last session. To compare the results of 4 stages of practice, analysis of variance for repeated data was used and P<0.05 was considered statistical significant. Results: Using Berg balance scale revealed that the participants' balance improved in all control, internal and external groups regarding performance and retention. The comparison between the groups also showed that although the external group performed better than the other two groups, there was no significant difference between them regarding performance and retention. Conclusion: The results of this study confirmed the effect of practice on improvement of balance skill amongst patients with Parkinson's disease. However, external and internal attentional focus instructions had no advantage over one another. Therefore, it seems that attentional focus instructions do not probably act similarly in all types of skills and educational environments

Item Type: Article
Keywords: Parkinson Disease – Performance – Retention - Balance
Persian Keywords: بیماری پارکینسون - فراگیری - نگهداری - تعادل
Subjects: neurology
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: Hormozgan Medical Journal
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/3121

Actions (login required)

View Item View Item