Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

علل گرایش به مطالعه جزوه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

(2013) علل گرایش به مطالعه جزوه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v17n2p183-en.pdf

Download (203kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-934-en.html

Persian Abstract

مقدمه: براساس مطالعات انجام شده عوامل متعددی ممکن است موجب گرایش دانشجویان به سمت جزوه نویسی ‏شوند. به همین منظور این مطالعه جهت بررسی مهم‏ترین عوامل تأثیرگذار بر گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به جزوه نویسی انجام شده است. روش کار: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش نمونه‏گیری طبقه‏ای تصادفی 179 دانشجو از دانشکده‏های پرستاری - مامایی و پیراپزشکی، بهداشت و پزشکی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که روایی آن از نظر کارشناسان آموزشی مورد تأیید و پایایی آن 82/0 به‏دست آمد. با استفاده از روش‏های آمار توصیفی و آزمون‏های t-test، آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS 16 داده‏ها تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: از تعداد 179 دانشجو، 145 نفر(81) دختر و بقیه پسر و میانگین سنی9/1±21 سال بود. از 39 عامل مورد مطالعه، به ترتیب سه عامل: حجم زیاد کتب مرجع نسبت به جزوه (3/93)، متناسب نبودن میزان واحد برخی از دروس با حجم کتب مرجع (1/88) و وجود چکیده‏ای از مطالب کتب مرجع در جزوه(2/87) با اهمیت‏ترین عوامل تاثیرگذار بر گرایش دانشجویان به جزوه نویسی بودند. همچنین نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد میانگین گرایش به جزوه نویسی در بین دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بیشتر از گرایش دانشجویان دانشکده‏های پزشکی و بهداشت است (004/0P=). نتیجه‌گیری: یادگیری مطالب در طول یک ترم تحصیلی نقش مهمی در اندوخته دانشجویان دارد. به نظر می‏رسد اکتفا به جزوه درسی و رها کردن کتب مرجع می‏تواند منجر به رکود علمی دانشجویان شود. بنابراین پیشنهاد می‏شود مسئولین برنامه‏ریزی آموزشی دانشگاه‏های علوم پزشکی در استفاده از کتب مرجع و منابع معتبر به جای جزوه درسی تأکید بیشتری نمایند

Title

Factors affecting students tendency of Univercity students to Lecture Notes

Abstract

Introduction: Many studies detected factors contributing to the students’ tendency to lecture notes. This study aimed at evaluating the factors affecting students tendency to lecture notes in Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive study, 179 students from medicine, nursing & midwifery, health, and Paramedicine schools were selected through stratified random selection sampling. Data collection was done using a researcher-made questionnaire, the validity of which was confirmed by training experts and the reliability was found to be 0.82. Analysis was performed using SPSS 16 by descriptive and analytical methods. Results: Of 179 respondents 145 (81) were female and the rest were male. The average age was 21±1.9. Out of 39 factors studied three factors, including volumes of textbooks to lecture notes (93.3), mismatch of number of some credits with volumes of textbooks (88.1), and the availability of summary of textbooks (87.2), were considered as the most important factors in using lecture notes, respectively. Lack of study facilities in dormitory or college (19.6), absence of awareness of the benefits of textbooks (27.7), and making test questions from lecture notes (28.5), were regarded as the least important factors. ANOVA results showed that the average tendency to lecture notes is higher among nursing, midwifery and paramedicine students than medical and health students (P=0.004). Conclusion: Learning during a semester has a vital role in students’ level of knowledge. Student's dependence on lecture notes may lead to their academic stagnation. It is recommended that educational planning authorities emphasize use of textbooks instead of lecture notes.

Item Type: Article
Keywords: Lecture Notes – Students – Textbooks
Persian Keywords: جزوه‌نویسی – دانشجویان - - کتب مرجع
Subjects: research
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: Hormozgan Medical Journal
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/3101

Actions (login required)

View Item View Item