Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

ارتباط هوش هيجاني و هوش شناختي با پيشرفت تحصيلي

(2014) ارتباط هوش هيجاني و هوش شناختي با پيشرفت تحصيلي. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي.

[img]
Preview
Text
26.pdf

Download (97kB) | Preview

Abstract

با توجه به اهميت هوش هيجاني بر مسائل زندگي مطالعه حاج باقري و همكاران را كه با هدف بررسي هوش هيجاني دانشجويان علوم پزشكي كاشان و ارتباط آن با پيشرفت تحصيلي در سال 91 صورت گرفته است، مورد بررسي قرار داده شد( 1). در اين مطالعه ارتباط هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي مد نظر قرار گرفته است. هوش هيجاني مجموعه اي از توانايي هاي شناختي و هيجاني به هم پيوسته است كه به فرد كمك مي كند تا با برقراري توازن ميان افكار و هيجان هاي خود تصميم گيري هاي صحيح داشته باشد( 2). همچنين شامل توانايي كنترل هيجانات در خود و شناخت هيجانها در ديگران، پذيرش ديدگاه ساير افراد و كنترل روابط اجتماعي مي باشد( 3). در نتيجه لازم است در بررسي پيشرفت تحصيلي، يادگيري مهارت هاي لازم جهت مقابله با مشكلات، كنترل روابط احساسي و موفقيت هاي كاري به طور نيز در نظر گرفته شود. (IQ) و هوش شناختي (EQ) هم زمان هوش هيجاني يكي از نكاتي كه در تفسير نتايج اين مطالعه بايد مد نظر قرار بگيرد اين مسأله است كه اين مطالعه بر روي دانشجويان دوره كارشناسي و دكتراي حرفه اي انجام شده است. با توجه به سيستم پذيرش دانشجوي رشته هاي علوم پزشكي در دانشگاه هاي دولتي به نظر مي رسد كساني كه در اين دانشگاه ها پذيرفته مي شوند از هوش هيجاني قابل قبولي برخوردار بوده باشند. به عبارتي افرادي كه از هوش هيجاني بالا و قدرت حل مسأله بالا برخوردار نباشند به احتمال زيادي پيشرفت تحصيلي خوبي در مقاطع قبل از ورود به دانشگاه نداشته اند و اين مسأله آنها را از ورود به دانشگاه باز مي دارد. بنابراين اگرچه نتايج اين مطالعه از جهت ارتباط هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي دانشجويان بسيار كمك كننده است اما مطالعات ديگري بر روي ارتباط هوش هيجاني با پيشرفت تحصيلي در دوره هاي قبل از دانشگاه نيز ضروري به نظر مي رسد. علاوه بر آن بايد اين نكته را در تفسير نتايج مطالعه حاج باقري و همكاران مد نظر قرار داد كه ممكن است عدم يافتن ارتباط معنادار ناشي از نزديك بودن هوش هيجاني در افراد مورد مطالعه باشد. علاوه بر آن به علت تأثير اختلالات رواني بر هوش هيجاني بهتر بود كه معيارهاي خروج مطالعه را تعريف كرده و دانشجويان مبتلا به هر گونه اختلال رواني از جمله استرس، افسردگي و بيش فعال را از مطالعه حذف يا به طور همزمان اختلالات رفتاري در دانشجويان را بررسي می کردند

Item Type: Article
Keywords: هوش هیجانی
Subjects: psYCHIATRICS
ststistrcs and mathematics
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Infectious and Tropical Diseases Research Center
Depositing User: مركز تحقيقات بيماريهاي عفوني
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/2615

Actions (login required)

View Item View Item