Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #2358

[error in script] (2015) بررسی مشکلات شنوایی گوش میانی در بین کودکان ‮‭۳‬ تا ‮‭۶‬ سال مهد کودک های شهر سیرجان سال ‮‭۱۳۹۲-۱۳۹. پایان نامه مقطع Doctoral.

[img] Image
1319.jpg
Restricted to Repository staff only

Download (246kB)

Abstract

ررسی اختلالات شنوایی کودکان خصوصا در سنین بیش از مدرسه در جلوگیری از مشکلات شنوایی در آینده و افزایش کیفیت زندگی آنان موثر می باشد، هدف از انجام این مطالعه بررسی مشکلات شنوایی گوش میانی در بین کودکان ‮‭3‬ تا ‮‭6‬ سال مهدکودک های شهر سیرجان سال ‮‭1392 - 1391‬ روش کار: در این مطالعه ‮‭1100‬ کودک ‮‭3‬ تا ‮‭6‬ سال مهدکودک های شهرستان سیرجان در سال ‮‭92 - 91‬ وارد مطالعه شدند. آزمایشات اتوسکوپی، تیمپانومتری و تست ادیومتری برا ی کودکان شرکت کننده در مطالعه انجام شد، کودکانی که نیز اختلال شنوایی برای آن ها تشخیص داده شد، جهت ادامه درمان بیماری مربوط معرفی شدند، داده پس از جمع آوری وارد نرم افزار ‮‭SPSS‬ نسخه ‮‭20‬ شد و با استفاده تست های آماری توصیفی و ‮‭square - chi‬و‮‭test - t‬ مورد تحلیل آماری قرار گرفت یافته‌ها: میانگین سنی افراد شرکت کننده ‮‭4.60-+ 0.93‬سال بود ‮‭40.7‬ درصد از کودکان مذکر و ‮‭59.3‬درصد مونث بودند. میزان اختلالات شنوایی به ترتیب ‮‭27‬ درصد هدایتی، ‮‭1.8‬درصد عوارض حسی عصبی و ‮‭5‬ نفر ‮‭0.5 ( Mixed‬درصد) بود. بیشترین الگوی تیمپانوگرام به ترتیب ‮‭An‬ ، ‮‭C‬ ، ‮‭B‬ بود ‮‭7.63‬درصد. دارای اختلال گوش مربوط به سمت راست، ‮‭7.72‬ دارای اختلال گوش مربوط به سمت چپ و ‮‭12.9‬درصد دارای اختلال دو طرفه بودند ‮‭0.5‬درصد نیز اختلالات گوش خارجی داشتند. بحث: نقص شنوایی و اهمیت آن بر روند رشد کودک، لزوم اجرای برنامه های توان بخشی، اقدامات درمانی مورد نیاز و آگاه مسولین، مربیان و والدین را بیشتر نشان می دهد. کلمات کلیدی: شیوع، اختلالات شنوایی، کودکا

Item Type: Thesis (Doctoral)
Thesis Type: Doctoral
Keywords: شیوع، اختلالات شنوایی، کودکان
Supervisor:
Supervisor NameEmail
عسکری, دکتر مهدیUNSPECIFIED
Subjects: ear nose and throat
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/2358

Actions (login required)

View Item View Item