Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

بررسی توقعات و انتظارات بیماران از پزشکان متخصص داخلی، روانپزشکی و جراحی

(2004) بررسی توقعات و انتظارات بیماران از پزشکان متخصص داخلی، روانپزشکی و جراحی. Hormozgan Medical Journal.

[img]
Preview
Text
hmj-v8n1p41-en.pdf

Download (217kB) | Preview

Official URL: http://hmj.hums.ac.ir/article-1-345-en.html

Persian Abstract

مقدمه: درمان پدیده ای پیچیده است که به عوامل زیادی ارتباط دارد. یکی از عوامل مهم در درمان بیماران ارتباط مناسب بین پزشک و بیمارش می باشد. از آنجا که رضایت بیمار تا حدود زیادی به توقعات و انتظارات او از پزشک مربوط می باشد، جا دارد انتظارات بیماران توسط پزشک شناخته شود. این مطالعه با هدف بررسی توقعات و انتظارات بیماران از پزشکان متخصص داخلی، روانپزشکی و جراحی در شهر انجام گرفته است. روش کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی، بیماران مراجعه کننده برای اولین بار به پزشکان متخصص در سه رشته روانپزشکی، داخلی و جراحی می باشند. هر گروه از مراجعه کنندگان شامل 50 بیمار است که بطور تصادفی انتخاب شدند و قبل از معاینه توسط پزشک، دو پرسشنامه را تکمیل کردند. پرسشنامه اول شامل مشخصات فردی و پرسشنامه دوم شامل سوالاتی در مورد انتظاراتشان از پزشک بود. سپس نتایج با استفاده از آزمون درصدها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که توقعات و انتظارات بیماران از پزشک کمتر تحت تاثیر پزشک مربوطه یا متغیرهایی چون سن، وضعیت تاهل، شغل، تعداد فرزندان، محل سکونت و میزان درآمد است. در میان متغیرها بیشترین متغیرهای تاثیرگذار جنسیت بیماران و سطح تحصیلات آنها بود. انتظار اکثر بیماران از پزشک خودشان آن بود که در حد سواد بیمار اطلاعات علمی راجع به بیماری و اثرات جانبی دارو داده شود. موثرترین عامل ارجاع یک بیمار به روانپزشک رادیو و تلویزیون بود و در مورد متخصصین جراحی و داخلی ارجاع بیمار توسط پزشکان دیگر بوده است. نتیجه گیری: توجه به انتظارات بیماران از جانب پزشکان در روند بهبودی نقش عمده ای دارد. لذا مدیریت صحیح پزشک در تنظیم زمان معاینه، تعداد بیماران معاینه شده در یک ساعت، توضیحات کافی راجع به بیماری و داروهای تجویز شده باعث رضایتمندی و بالطبع پذیرش سریعتر نقطه نظرات پزشک از جانب بیمار خواهد بود.

Title

Patients’ expectations from internists, psychiatrists and surgeons

Abstract

Introduction: Treatment is a complicated phenomenon which is influenced by a lot of factors. An important factor which directly affects patients’ treatment is the relationship between patient and physicians. This study was conducted to investigate the expectations of patients from their physicians. Methods: The target population in this cross-sectional study was all patients who, for the first time, refer to internists, psychiatrists and surgeons. Fifty patients from each group were randomly selected. Before medical examination, they completed two separate pre-designed questionnaires. The first one was a demographic questionnaire and the second one was about expectations of the patients from physicians. The collected data were analyzed using statistical test for proportions. Results: The results showed that characteristics such as age, marital status, job, number of children and income have little or no significant effect on patients’ expectations from physician. The only characteristics which significantly affect their expectations were sex and education level. Providing necessary information, matching the information with their education level, spending enough time to examine patients and providing information about drug side effects were other factors which were emphasized. Conclusion: Paying attention to patients’ expectations has an effective role in their recovery. It seems that physicians management during medical examination and giving more information about the disease and the medications are effective in patients’ satisfaction

Item Type: Article
Keywords: Patients Satisfaction ، Patient Compliance، Clinical Competence Physician،Patient Relations
Persian Keywords: رضایتمندی بیمار، همکاری بیمار، صلاحیت بالینی، رابطه بیمار و پزشک
Subjects: general
Divisions: Research Vice-Chancellor Department > Hormozgan Medical Journal
Depositing User: مهندس هدی فهیم پور
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/228

Actions (login required)

View Item View Item