Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #2272

[error in script] (2017) تاثیر تغذیه متناوب بر یادگیری و حافظه فضایی و علایم متابولیکی استرس در موش های کوچک آزمایشگاهی نر. پایان نامه مقطع Masters.

[img] Image
1432.JPG
Restricted to Repository staff only

Download (106kB)

Abstract

مقدمه: عوامل استرس زا از طریق واکنشهای بیوشیمایی همچون هورمونهای گلورتیکوئیدی میتواند روی حافظه و یادگیری اثر بگذارند. تغذیه متناوب یک نوع عادت تغذیه ای است که اثرات مثبت شناخته شده ای از آن بر روی دستگاههای مختلف بدن گزارش شده است. هدف - از این مطالعه ارزیابی اثر تغذیه متناوب بر روی حافظه و یادگیری موشهای تحت استرس میباشد. مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی ‮‭36‬ موش کوچک آزمایشگاهی نژاد ‮‭NMRI‬ به چهار گروه تقسیم شدند، گروهای کنترل و استرس که آب و عذای کافی دریافت کردند. اما گروهای تغذیه متناوب و تغذیه متناوب با استرس، تنها به مدت یک هفته (اوا) در زوز ‮‭2‬ ساعت از غذا محروم شدند. شرایط ایجاد استرس در هفته دوم برای گروهها میزان وزن مدفوع و آنورکسیا ( مدت زمان بی اشتهایی) سنجیده شد. در ضمن در روز اول و آخر القا استرس، نمونه خونی از گوشه چشم همه موشهای تحت مطالعه جهت سنجش کورتیکوسترون از طریق آزمون الزا گرفته شد. سپس در هفته سوم میزان وزن بدن تمامی حیوانات با استفاده از ترازو و همچنین حافظه و یادگیری آنها از طریق ماز بارنز سنجیده شد. یافته ها: آنالیز داده های مربوط به سطح پلاسمایی کورتیکوسترون گروههای تحت مطالعه نشان داد که گرچه استرس مزمن باعث افزایش معنی دار متغیر نسبت به گروه کنترل شده است اما تغذیه متناوب بویژه در موشهای تحت استرس مزمن به طور چشمگیری مانع از افزایش سطح پلاسمایی کورتیکوسترون شده است. از علاوه بر این، تغذیه متناوب به طور موثری باعث کاهش مقابل توجهی در مدت زمان حافظه و یادگیری به ویژه در موشهای تحت استرس گردید. از طرف دیگر، مطالعه ما نشان داد که تغذیه متناوب میتواند باعث باعث افزایش معنی دار وزن خشک مدفوع در گروه تغذیه متناوب با استرس گردد. این در حالی بود که داده های ما ارتباط معنی داری در رابطه با مدت زمان آنورکسیا نشان ندادند. نتیجه گیری: به نظر میرسد که تغذیه متناوب در مقابل با اثرات منفی استرس مزمن باعث بهبود روند حافظه و یادگیری فضایی بویژه در موشهای تحت استرس گردد.

Item Type: Thesis (Masters)
Thesis Type: Masters
Keywords: واژگان کلیدی، مازبارنز، استرس مزمن، تغذیه متناوب، حافظه و یادگیری، کورتیکوسترون پلاسما، وزن خشک مدفوع و آنورکسیا
Supervisor:
Supervisor NameEmail
عطارزاده یزدی, قاسمUNSPECIFIED
Subjects: physiology
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Medicine > Department of Basic Science > Department of Physiology Medical
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/2272

Actions (login required)

View Item View Item