Repository of Research and Investigative Information

Repository of Research and Investigative Information

Hormozgan University of Medical Sciences

Thesis #2210

[error in script] (2017) بررسی اثر بخشی مداخله آموزشی الگوی جیمز بروان بر ارتقاء آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای مرتبط با کم خونی فقر آهن در دختران دبیرستانی. پایان نامه مقطع Masters.

[img] Image
1273.jpg
Restricted to Repository staff only

Download (278kB)

Abstract

زمینه و هدف: کم خونی فقر آهن شایع ترین مشکل تغذیه ای در جهان و یکی از عمده ترین علل کم خونی می باشد. آموزش و ارتقای آگاهی یکی از راههای پیشنهادی از این مشکل است. این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی برنامه آموزشی بر اساس الگوی جیمز براون بر دانش، نگرش و رفتارهای تغذیه ای مرتبط با کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر سیریک انجام شد. روش کار: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی ‮‭190‬ دانش آموز دختر مقطع اول تا سوم دبیرستان ‮‭93-92(‬) انجام شد. دانش آموزان به روش تصادفی ساده به دو گروه مداخله ‮‭87(‬نفر) و گروه کنترل ‮‭103(‬نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. در ابتدای مطالعه میزان آگاهی، نگرش و رفتارهای مرتبط با کم خونی فقر آهن همه دانش آموزان به وسسیله پرسشنامه ارزیابی شد. سپس برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام گردید و پس از گذشت ‮‭2‬ ماه از مداخله دو گروه مجدا مورد مقایسه قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری ‮‭SPPSS‬ نسخه ‮‭19‬ و آزمون‌های آماری تی مستقل، کای اسکوئر و تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پس از مداخله آموزشی، اختلاف آماری معناداری در نمره آگاهی، نگرش و رفتارهای تغذیه ای مرتبط با کم خونی فقر آهن در گروه مورد مداخله مشاهده شد ‮‭P>0/001(‬), نتیجه گیری: مداخله آموزشی بر اساس الگوی جیمزبراون بر افزایش سطح آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای دانش آموزان اثر بخشی بسیار بالا و قابل توجهی داشت. بنابراین پیشنهاد میشود در مدارس از این روش آموزشی ساده و ارزان جهت ارتقاء سلامت دانش آموزان استفاده گردد. کلید واژه‌ها: الگوی آموزشی جیمزبراون، آگاهی، نگرش، رفتارهای مرتبط با کم خونی فقر آهن، دختران دبیرستانی

Item Type: Thesis (Masters)
Thesis Type: Masters
Keywords: جیمز بروان رفتار تغذیه ای
Supervisor:
Supervisor NameEmail
جوادپور, صدیقهUNSPECIFIED
Subjects: health Education
nutritional Sciences
Divisions: Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Health > Department of Health Education and Health Promotion
Education Vice-Chancellor Department > Faculty of Medicine > Department of Basic Science > Department of Nutrition
Depositing User: کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
URI: http://eprints.hums.ac.ir/id/eprint/2210

Actions (login required)

View Item View Item